Kjøttbransjen
05.04.2016
13 Det startet med skjæring av elg på oppdrag fra jegere. Nå er regulære kjøttprodusenter den desidert viktigste kundegruppen. Det handler om å få merverdi ut av slaktet.
Kjøttskjærer Morten Kjus har skapt seg en nisje: han avtaler med kjøttprodusenter om stykking av slakt, etablerer kontakt med et egnet slakteri og etter slakting tar han over stykningsjobben og gjør den med basis i «skreddersøm».
MINDRE KJØTTDEIG Denne mars-fredagen er det kalver fra en storfeprodusent fra Vestfold som skal under kniven. Morten Kjus har skjæreerfaring fra bl.a. Furuseth og han svinger kniven med høy presisjon. Og det må til om råstoffet skal utnyttes maksimalt. Kjus har tilegnet seg kunnskap om den aller nyeste stykningsmetodikken og fra kalvene som er slaktet på Furuseth, tar han ut fileter og stykningsdeler som slett ikke er vanlig i butikk. Dette bidrar til at andelen kjøttdeig kun er på 25 prosent av hele slaktet mot nær 50 prosent ved regulær skjæring. Bonden oppnår således en merpris pr. kilo på mellom 40 og 50 kilo.
19 KRONER PR. KILO - Dette er en vinn-vin
Gå til medietMINDRE KJØTTDEIG Denne mars-fredagen er det kalver fra en storfeprodusent fra Vestfold som skal under kniven. Morten Kjus har skjæreerfaring fra bl.a. Furuseth og han svinger kniven med høy presisjon. Og det må til om råstoffet skal utnyttes maksimalt. Kjus har tilegnet seg kunnskap om den aller nyeste stykningsmetodikken og fra kalvene som er slaktet på Furuseth, tar han ut fileter og stykningsdeler som slett ikke er vanlig i butikk. Dette bidrar til at andelen kjøttdeig kun er på 25 prosent av hele slaktet mot nær 50 prosent ved regulær skjæring. Bonden oppnår således en merpris pr. kilo på mellom 40 og 50 kilo.
19 KRONER PR. KILO - Dette er en vinn-vin