NJF-magasinet
28.09.2016
Ved Trondheim sentralstasjon ruster ledelsen seg for knallhard jernbanekonkurranse nå som NSB Nord settes ut på anbud.
I NSB Nord forbereder de seg på tøffe tak i forbindelse med jernbanereformen. Markedsansvarlig Terje Fossum på Dovre- og Raumabanen og kolleger har derfor reist med den konkurranseutsatte svenske jernbanen både for å hente inspirasjon og for å se på hvilke endringer de kan gjøre.
- Vi vil vinne anbudspakke Nord - Norges ryggrad som går fra Oslo til Bodø - og nå skal vi jobbe som om vi vinner. NSB er «kul», sier en inspirert Fossum.
Må yte mer service. Nordmennene reiste med selskapene Svenska Järnvägar (SJ) og MTR, sistnevnte et kinesisk ekspresselskap. To selskaper som også kan være interesserte i den norske jernbanen. De fant ut at begge selskapene er bedre på direkte kundeservice enn NSB. MTR «slår oss ned i støvlene» på personlig service, mener Fossum. De har helt sluttet å klippe manuelt i billetter og gir bare en hyggelig velkomst. Billetten finnes nå som standardprogram på de ansattes telefoner. Kontrollfunksjonen er fjernet og konduktørene har blitt vertskap, noe Fossum mener NSB b
Les opprinnelig artikkel- Vi vil vinne anbudspakke Nord - Norges ryggrad som går fra Oslo til Bodø - og nå skal vi jobbe som om vi vinner. NSB er «kul», sier en inspirert Fossum.
Må yte mer service. Nordmennene reiste med selskapene Svenska Järnvägar (SJ) og MTR, sistnevnte et kinesisk ekspresselskap. To selskaper som også kan være interesserte i den norske jernbanen. De fant ut at begge selskapene er bedre på direkte kundeservice enn NSB. MTR «slår oss ned i støvlene» på personlig service, mener Fossum. De har helt sluttet å klippe manuelt i billetter og gir bare en hyggelig velkomst. Billetten finnes nå som standardprogram på de ansattes telefoner. Kontrollfunksjonen er fjernet og konduktørene har blitt vertskap, noe Fossum mener NSB b