NJF-magasinet
02.06.2019
Et snaut halvår etter at Stortinget vedtok at ansatte i transportsektoren måtte skatte av fribillettene sine, har Skatteetaten kommet med en veiledning. For ansatte i selskaper som driver vedlikehold på jernbanen er reglene blitt skjerpet i forhold til utgangspunktet.
- Dette er fullstendig kaos. Ser man bort fra ironien i at skatteskjerpelsene kommer fra et Frp-styrt finansdepartement, er dette helsvart, sier Rune Dahlen, leder av Landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon i Norsk Jernbaneforbund (NJF).
Han er tillitsvalgt for de som jobber innen trafikkstyring, teknikk og administrasjon i Bane Nor.
Skatterabatt. Da statsbudsjettet ble vedtatt av Stortinget i desember, ble det klart at fordelen ansatte i transportselskaper har hatt - gratis reiser med selskapet de jobber i - ville bli beskattet.
Hvordan skatten skulle beregnes har det helt siden da vært uklart. Men nylig kom Skatteetaten med veiledningen til de nye reglene. Her slås det fast at det er den reelle verdien som er utgangspunktet for beskatningen, minus en rabatt på 8000 kroner.
I tillegg til spesifiseringene av de nye reglene, kom Skatteetaten med en overraskels
Les opprinnelig artikkelHan er tillitsvalgt for de som jobber innen trafikkstyring, teknikk og administrasjon i Bane Nor.
Skatterabatt. Da statsbudsjettet ble vedtatt av Stortinget i desember, ble det klart at fordelen ansatte i transportselskaper har hatt - gratis reiser med selskapet de jobber i - ville bli beskattet.
Hvordan skatten skulle beregnes har det helt siden da vært uklart. Men nylig kom Skatteetaten med veiledningen til de nye reglene. Her slås det fast at det er den reelle verdien som er utgangspunktet for beskatningen, minus en rabatt på 8000 kroner.
I tillegg til spesifiseringene av de nye reglene, kom Skatteetaten med en overraskels