NJF-magasinet
15.04.2024
Systemene som styrer når og hvor togene skal kjøre, er godt over pensjonsalderen. Innføringen av et nytt signalsystem (ERTMS) har støtt på forsinkelser og uforutsette hindringer, men til sommeren blir første togstrekning heldigitalisert.
- Det er et akutt behov for fornyelse. Dette er ikke et prosjekt vi har funnet på bare for å gjøre noe. Vi har 15 forskjellige signalsystem plassert på 336 stasjoner rundt omkring i Norge. De første av disse ble produsert rundt 1950. Vi har ikke noe valg, fastslår Sverre Kjenne.
Berører alle
Bane Nors konserndirektør for digitalisering og teknologi har det øverste ansvaret for innføringen av ERTMS på jernbanen i Norge. Med det nye systemet vil jernbanen få ett trafikkstyrings- og signalsystem å forholde seg til.
For å få det til, må lokomotivene bygges om, og gammelt signalsystem langs jernbanen må byttes ut. Så å si alle som jobber på jernbanen vil på en eller annen måte bli berørt. Det betyr mange kurs og mye etterutdanning. Det er et enormt prosjekt som er estimert å koste drøyt 30 milliarder kroner. Innen 2034 skal alt være på
Les opprinnelig artikkelBerører alle
Bane Nors konserndirektør for digitalisering og teknologi har det øverste ansvaret for innføringen av ERTMS på jernbanen i Norge. Med det nye systemet vil jernbanen få ett trafikkstyrings- og signalsystem å forholde seg til.
For å få det til, må lokomotivene bygges om, og gammelt signalsystem langs jernbanen må byttes ut. Så å si alle som jobber på jernbanen vil på en eller annen måte bli berørt. Det betyr mange kurs og mye etterutdanning. Det er et enormt prosjekt som er estimert å koste drøyt 30 milliarder kroner. Innen 2034 skal alt være på