AddToAny

Rask cruising i komfort

Hvorfor i alle verden vil Hallberg-Rassy skifte ut sin største suksessbåt med en ny modell? Bedre plass, bedre seilegenskaper og noen fine små ekstra løsninger som har kommet i løpet av de 15 årene som har gått siden 36 foteren kom på markedet.
Verden går fremover - og det gjør også den nye Hallberg-Rassy 37.

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjenglig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 12 år til bake og funnet en test av Hallberg-Rassy 37. Testen var publisert i nummer 2-2004.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Da Hallberg-Rassy 36 ble lansert for 15 år siden, ble den raskt den største suksessen til det svenske verftet. Over 600 eksemplarer seiler i dag rundt om i hele verden, og mange har betegnet 36-foteren som den endelige cruisingbåten i den størrelsen. Det var første gang German Frers tegnet for Hallberg-Rassy-verftet, og hans linjer var et vesentlig bidrag til suksessen. Frers ga fart og volum til den ellers så trauste og trege Ole Enderlein-designen som verftet hadde holdt seg til frem til den dato.

Suksessen gjorde også at German Frers og Hallberg-Rassy fortsatte et samarbeid som bare skulle vise seg å bli stadig mer suksessrikt. Nå lager verftet kun båter som er tegnet av designeren, og da de endelig hadde skiftet ut alle modellene, var det dags for Frers å «tukle» med opphavet. Han fikk blanke ark av verftet til å tegne den nye 37-foteren, men selvfølgelig har han tatt med seg det beste som sitter i veggene blant båtbyggerne på Orust og kommet opp med en båt som er blitt vesentlig forbedret i forhold til arvtageren.

Lik, men forskjellig

Hallberg-Rassy 37 har bare en centimeter lengre skrog enn sin forgjenger og er akkurat like bred. Men Frers har tatt andre grep på tegnebrettet, og de har forbedret fartsegenskapene i forhold til 36-foteren. Vannlinjen er hele 85 centimeter lengre, bunnen flatere og baugen er mye rettere enn på den tidligere modellen. Kjølen er forlenget med 20 centimeter, og masten rager 16, 75 meter over vannet, mot 15,5 meter på den gamle modellen. Det gir 3 kvadratmeter ekstra seilkraft.

- Vi ville forbedre seilegenskapene ytterligere. Denne modellen har et mer eggformet skrog enn forgjengeren, og det gir en mykere overgang i bølgene ved krengning. En annen bulb har gitt båten et lavere tyngdepunkt, og det gjør at hun er like stiv som før, forteller Magnus Rassy fra Hallberg-Rassy verftet.

Ut av køen

Vi prøveseilte båten en vakker høstdag mellom Gullholmen og Lysekil. Vi så kun én annen seilbåt ute på fjorden og kunne virkelig nyte den svenske skjærgården i ensomhet. Det er ikke ofte man kan være alene i de traktene, men med den farten som den nye HR 37en viste, kan det i det minste være mulig for eierne å komme seg ut av køen i leia.

Vi ble veldig positivt overrasket over farten. I 7,3 sekundmeter trakk vi opp gennakeren, og med vinden 100 grader inn fra siden logget vi rett over 8 knop på flatt vann. Båten har baugspryd i syrefast stål som standard på sine nyere båter, og det er en finurlig løsning som i løpet av 1-2-3 lar seg montere og demontere. Den ekstra meteren foran baugen er gull verdt for å få litt ekstra løft og ikke minst ekstra duk på en asymmetrisk spinnaker.

I 5-5,5 m/sek lå vi jevnt mellom 6,6 og 6,9 knop i 100-110 graders vind. På kryssen tilbake fra Lysekil blåste det stødig 6 sekundmeter, og loggen bikket til tider over 7 knop. Båten reagerte lett på roret og føltes akkurat passe logirig.

På den litt åpne strekningen rett nord for Gullholmen var det litt ekstra motsjø, men 37-foteren holdt farten uten problemer og skled lett gjennom sjøene uten at det engang ble vått på teakdekket.

Rormannen har full oversikt fra posisjonen bak rattet i sentercockpiten, og det er behagelig å sitte i le med en hånd på rattet og nyte seilasen.

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

For 15 år siden tittet danske Henrik Hansen på en brukt Granada 27, en båt populær i Danmark og i Norge. Den gangen måtte ut med ca 100 000 danske kroner for en slik båt.
SEILmagasinet 28.09.2023
Idag har det vært lette vinder over Sardiniakysten og resultatene fra Gullpokalen er snudd opp ned. Best gikk det for Kristian Nergaard, Johan Barne og Trond Solli-Sæther som med to 2.
SEILmagasinet 27.09.2023
Det er 22 båter nominert til Årets båt i Europa, og ti av dem er samlet i La Rochelle, Frankrike. Her blir det en interessant samling av nyheter, båter du kan lese mer om i tiden fremover.
SEILmagasinet 27.09.2023
Den populære Waka Waka-sommerleiren på Steilene over seks uker har også hatt stor aktivitet.
SEILmagasinet 27.09.2023
Eivind Melleby og mannskapet Joshua Rivkin (USA) er bortskjemt med topplasseringen i VM for Starbåter. I de siste verdensmesterskapene har duoen gull, sølv og bronsemedaljer fra henholdsvis 2017, 2018 og 2019.
SEILmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt