Båtene som har ligget til slags i Norge har vært slitt, men med nye seil, en påhengsmotor, og en grundig opprydning så er dette en grei båt for start på et båtliv. Saken ble presentert over fire sider.
Seiling og den danske båtproduksjonen surfet til enorm suksess da Granada 27 traff vannet i 1976. Seiling var blitt populært i disse årene, og både lånemuligheter og billig glassfiberproduksjon gjorde at alle kunne være med.
Granada 27 var den første av en lang serie med båter som båtdesigneren Jan Kjærulff, fra Elvström & Kjærulff Yachtdesign.
Det var en kontroversiell båt fra starten av. Fremtidens familiebåt var merket Jan Kjærulff og Gesten Glasfiber satte på den nyfødte, som seilte sin første sesong i 1976 som en flush-decked prototype.
Granada 27 var da også banebrytende ved å være lettere, livligere, raskere og mer flatbunnet enn du vanligvis forbinder med en familiebåt.
Båten sprang fra den ett år gamle Elvström Kvarttonner og var tydelig inspirert av datidens hete IOR-båter og disse båtenes nesten trapesformede undervannsskrog, som du kan ca. fem år senere kunne også se, i en litt annen versjon, de første IOR-båtene fra de nye X-Yachts.
Spreke egenskaper
Fremtidens familiebåt hadde en skarp, slank baug, stor bredde rett bak ved cockpiten og slank akter. Under vann hadde Granadaen på den tiden fått en veldig moderne finnekjøl, og det var verken skjegg eller finne som kunne gi kursstabilitet.
Seilegenskapene til Granada 27 er raske, livlige og ganske gode for de litt mer erfarne seilerne. For turseiling blir den logirig i mye vind med for mye seilføri