Baker og Konditor
19.02.2021
Faglærer Mette Klever gleder seg til den nye baker- og konditorutdanningen, som hun tror vil gi bedre lærlinger.
Like fullt ber hun om at bransjen ikke må gi seg nå, men fortsette kampen for en enda bedre fagutdanning.METTE KLEVER har fagbrev både som baker og konditor. Hun gikk i lære hos Willys Conditori i Lillestrøm og jobbet i en rekke bakerier før hun begynte som faglærer i 1993. Siden da har hun vært vitne til en trist utvikling for norsk fagutdanning.
Kunne hatt Norges beste
- I Norge kunne vi hatt verdens beste fagutdanning. Vi har et land med alle forutsetninger og flinke folk i alle bransjer. Jeg synes imidlertid ikke at vi har verdens beste utdannelse, og jeg synes heller ikke at vi lykkes helt med den nye baker- og konditorutdanningen. Vi har fått flikket litt på det som har vært, men det kunne blitt så mye bedre. Som nasjon kunne vi tatt grep og gjort noe helt annet, sier Mette Klever.
- Hva mener du kunne vært gjort?
- For en del år siden hadde vi lærlingskolen som var et tilbud rett etter grunnskolen. Elevene hadde skole én dag i uka og var utplassert i bedrift de øvrige dagene. Vi så veldig stor forskjell mellom elever som kom fra skolen og de som kom lærlingskolen. Spesielt var dette synlig da de kom ut i bedriftene. De som kom med skolebakgrunn var ofte opptatt pauser og fritid, mens de som kom fra lærlingskolen var der for å jobbe. De hadde også bedre kunnskap om faget og hadde en mye større forståelse av hva det betyr å jobbe i en bedrift. En av de store forskjellene er at vi i skolen har én lærer på 15 elever, mens man i en bedrift har mange faglærte rundt én lærling. Helt oppriktig synes jeg ikke skoleverket har jobbet så veldig bra overfor bedriftene, sier Klever.
- Med lærlingskolen tegnet elevene lærekontrakt direkte med bedriftene etter skolen (enten rett etter ungdomsskolen eller etter Vg1). Deretter var de l�
Gå til medietKunne hatt Norges beste
- I Norge kunne vi hatt verdens beste fagutdanning. Vi har et land med alle forutsetninger og flinke folk i alle bransjer. Jeg synes imidlertid ikke at vi har verdens beste utdannelse, og jeg synes heller ikke at vi lykkes helt med den nye baker- og konditorutdanningen. Vi har fått flikket litt på det som har vært, men det kunne blitt så mye bedre. Som nasjon kunne vi tatt grep og gjort noe helt annet, sier Mette Klever.
- Hva mener du kunne vært gjort?
- For en del år siden hadde vi lærlingskolen som var et tilbud rett etter grunnskolen. Elevene hadde skole én dag i uka og var utplassert i bedrift de øvrige dagene. Vi så veldig stor forskjell mellom elever som kom fra skolen og de som kom lærlingskolen. Spesielt var dette synlig da de kom ut i bedriftene. De som kom med skolebakgrunn var ofte opptatt pauser og fritid, mens de som kom fra lærlingskolen var der for å jobbe. De hadde også bedre kunnskap om faget og hadde en mye større forståelse av hva det betyr å jobbe i en bedrift. En av de store forskjellene er at vi i skolen har én lærer på 15 elever, mens man i en bedrift har mange faglærte rundt én lærling. Helt oppriktig synes jeg ikke skoleverket har jobbet så veldig bra overfor bedriftene, sier Klever.
- Med lærlingskolen tegnet elevene lærekontrakt direkte med bedriftene etter skolen (enten rett etter ungdomsskolen eller etter Vg1). Deretter var de l�