Seilas har sammen med svenske Båtnytt og tyske Die Yacht testet åtte moderne skarpseilere, eller såkalte «performance cruisers», som mange sier i dag. Fire av båtene er bygget i Sverige, en i Finland, en i Kroatia, en i Italia og en i Slovenia. Felles for alle de åtte båtene i testen er at de ligger i en høyere prisklasse enn de rimeligste serieproduserte båtene fra Hanse, Beneteau og Bavaria.
Arcona 370, Hallberg-Rassy 372, Elan 380, FinnFlyer 36, Linjett 37, Salona 37, Swedestar 370 og Grand Soleil 370 ble testet over fire dager i slutten august 2009. Testlaget besto av en rekke toppseilere fra Sverige, Norge og Danmark foruten journalister i Seilas, Båtnytt og Die Yacht. Med på testen var også en autorisert besiktigelsesmann, generalsekretær Jan-Erik Næss i KNS. Han gikk systematisk gjennom båtenes tekniske sider.
Kuling
Vi fikk testet båtene i forhold som varierte fra flau bris til stiv kuling. Hovedkonklusjonen er at alle båtene er meget velseilende. Den regattasugne testgjengen slet med å skille båtene fra hverandre på fart og høyde. Litt langsommere enn resten av feltet var nok Hallberg-Rassy 372. Dette ble særlig synlig i laber vind. Da hjalp det ikke at Magnus Rassy hadde toppet laget med den danske mesterseileren Jesper Bank. Mens Hallberg-Rassy stort sett lå i akterkant av feltet, var det finske FinnFlyer 36 som vanligvis løp fortest av sted. Det bemerkelsesverdige er likevel hvor jevn fart alle båtene i testen holdt. FinnFlyer er en utpreget regattabåt i hitech-materialer og med karbonmast, mens Hallberg-Rassy jo først og fremt er en turbåt der det ikke er spart på komforten.
Hovedkonklusjonen er derfor at det ikke lenger er noen stor motsetning mellom skarpseilere og komfortable turbåter. I gamle dager var skarpseilerne som regel våte og spartanske, mens turbåtene var komfortable og langsomme. I dag er båtene både raske og komfortable. Båtene i testen lever rett og slett opp til betegnelsen performance cruisers. I våre uformelle regattaer utenfor Lysekil i Sverige varierte plasseringene mellom de ulike båtene mer med rormann og taktiske valg enn med båtfart. Lavest LYS-tall i testen har Hallberg-Rassy 372 og Linjett 37 og høyest LYS-tall har Finnflyer 36. Når det blåste kuling var det likevel lite som skilte båtene på fart.
Materialkostnader
Prisen på båtene i testen varierer fra halva