Nominering av Årets Båt i Europa er en interessant, men utfordrende jobb. Jurymedlemmene bestående av journalister ra 13 forskjellige båtblader i Europa har samlet inn nyheter, som vi presenterer og vurderer i et felles jurymøte. Ut fra en liste på over 50 nyheter har vi plukket ut 19 nominerte båter, inndelt i fem ulike kategorier.
Utvidet gruppe
I fjor gikk vi ned fra fem til tre båter i hver kategori. Det var ambisjoner om å gjøre dette i år også, men det ble rett og slett umulig å kutte ned til tre båter i alle kategorier. For å ikke miste bredden av båter, eller stryke ut båter vi mener er i stand til å vinne, har vi nominert fem båter i kategorien for familiebåter, samt for spesielle båter.
Vanskelige valg
Det er fremdeles mye nytenkning og innovasjon i bransjen. Det er mange sterke kandidater som har blitt strøket. Det er ikke alltid jeg er enige i den demokratiske avgjørelsen som blir tatt i juryrommet, og slik er det i år også.
Det er ikke bare produktet som blir vurdert. Det har i år også vært en del usikkerhet rundt noen verft som har ført til at interessante båter har blitt strøket.
En del av de nominerte båtene har flere av juryen alt vært å testet, og disse vurderingene har også blitt tatt med i utvelgelsen.
Årets Båt til Sverige
Verftene har valgmulighet til å stille båt for testing i Nord-Europa, eller i Middelhavet. I de senere år har Nord-Europa vært La Rochelle i Frankrike, som ligger værhard til, men strengt tatt ikke langt nord. La Rochelle har vært ideelt for Franske og Engelske verft, men har ligget langt fra Skandinavia og Øst-Europa.
I år har vi valgt å flytte teststed til Bohuslän i Sverige, mye på grunn av at det er flere nyhete