Samferdsel
28.10.2020
FORSKNING: EUs utslippsregulering for nye biler begynner for alvor å bite nå i år. Det har ført til en kraftig vekst i salget av elbiler og ladbare hybrider og et brått fall i CO2-utslippet.
I en artikkel på nettstedet Samferdsel den gikk jeg gjennom hovedprinsippene i EUs utslippsregulering for nye biler. EU-forordningen fastsetter, for hver bilprodusent, et måltall for det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler og varebiler hvert år i tiden 2020-2030. Måltallet er betinget av bilenes vekt.
Les merBilprodusenter som ikke når utslippsmålet, vil fra og med i år bli ilagt bøter på 95 euro for hvert gram CO2 per km (gCO2/km) en bil overstiger måltallet ved typegodkjenningstesten NEDC.
Lang vei fram i 2019
I 2019 lå de fleste bilprodusentene langt over måltallet for 2020 (Fig. 1). Særlig krevende så det ut for Daimler-grup