De offisielle ulykkesdataene, som myndighetene (BYM og SVV) bygger på, er basert på politiregistrerte ulykker, og disse omfatter nesten utelukkende ulykker der en syklist er blitt skadet etter påkjørsel eller kollisjon med bil. Slike ulykker registreres av politiet og kommer med i den offisielle ulykkesstatistikken, og den viser at det var 90 syklister som ble skadet i Oslotrafikken i 2019 og 125 i 2020.
Mine innvendinger når det gjelder opphøyde sykkelfelt er basert på ulykkestallene fra Oslo skadelegevakt som viser et helt annet bilde. Tallene fra legevakten viser at det var over 2000 syklister som ble skadet i Oslo i 2019, og over 3000 i 2020. Og dette er for det aller meste skader etter eneulykker, og det er derfor de ikke er med i den offisielle statistikken. Syklistene vet ikke at de skal, eller ser ikke poenget i, å rapportere slike ulykker til politiet. Men tallene viser at det store flertallet av personskadeulykker på sykkel