AddToAny

Vi må tenke nytt om trafikksikkerhet i byene

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
trafikksikkerhet for syklister (og andre myke trafikanter) i byområder. Det skyldes at vi bygger på ulike datakilder.

De offisielle ulykkesdataene, som myndighetene (BYM og SVV) bygger på, er basert på politiregistrerte ulykker, og disse omfatter nesten utelukkende ulykker der en syklist er blitt skadet etter påkjørsel eller kollisjon med bil. Slike ulykker registreres av politiet og kommer med i den offisielle ulykkesstatistikken, og den viser at det var 90 syklister som ble skadet i Oslotrafikken i 2019 og 125 i 2020.

Mine innvendinger når det gjelder opphøyde sykkelfelt er basert på ulykkestallene fra Oslo skadelegevakt som viser et helt annet bilde. Tallene fra legevakten viser at det var over 2000 syklister som ble skadet i Oslo i 2019, og over 3000 i 2020. Og dette er for det aller meste skader etter eneulykker, og det er derfor de ikke er med i den offisielle statistikken. Syklistene vet ikke at de skal, eller ser ikke poenget i, å rapportere slike ulykker til politiet. Men tallene viser at det store flertallet av personskadeulykker på sykkel

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022
KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler - og på hvor lang tid myndighetene bruker på å
Samferdsel 13.12.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt