AddToAny

Hvorfor ta grep først etter tre år?

KOMMENTAR: «Kunne man innført forskrifter straks, heller enn å vente til våren 2022?» spør Marika Kolbenstvedt og Terje Assum når de ser med kritisk blikk på ulykker knyttet til elsparkesykler - og på hvor lang tid myndighetene bruker på å
iverksette mottiltak.

Samferdselsmyndighetene har åpnet for fri vekst i bruken av elsparkesykkelen, et nytt transportmiddel som har medført en særdeles sterk og rask ulykkesutvikling blant elsparkesyklister og fotgjengere.

I Dagsavisen 1. september 2021 fortalte daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide, i et innlegg med tittelen «Nå tar vi grep», at det er «om lag ti 10 ganger høyere risiko for å bli skadet i en elsparkesykkelulykke enn med vanlig sykkel.»

I innlegget ga Hareide mange gode begrunnelser for innføring av nye regler og sa at: «Jeg vil jobbe for at de nye innstramningene skal være på plass i løpet av våren.»

'Noen sitater (i kursiv) fra Hareides innlegg, ledsaget av hans begrunnelser, her litt nedkortet (i parenteser):

«Vi må innføre en promillegrense.» (55 % av ulykkene med elsparkesykkel i helgene i Oslo var med ruspåvirket fører)

«Vi ønsker et forbud mot bruk på fortau.» (De gående skal ikke måtte føle seg utrygge)

«Et påbud om hjelm for barn under 15 år vil gi bar

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022
TØI-forsker Rune Elvik er rangert som verdens fjerde mest meriterte trafikksikkerhetsforsker.
Samferdsel 07.12.2021
KRONIKK: Bare omkring 2,5 % av de studiene Trafikksikkerhetshåndboken henviser til om virkninger av trafikksikkerhetstiltak, er eksperimenter. Det er lite, siden et eksperiment er den beste metoden for å finne ut om noe virker.
Samferdsel 15.11.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt