Samferdsel
04.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Les merBakgrunnen er at Oslo kommune har begynt å bygge opphøyde enveisregulerte sykkelfelt, blant annet i Maridalsveien. Avdelingsdirektør for sykkel i Bymiljøetaten, Heidi Tomten, uttalte til NAB at dette er «gullstandarden» for sykkelinfrastruktur (3.12.2021). Påstanden fikk motbør av to erfarne helårssyklister, Erik og Erik i NAB, 15.12.2021, og Tomten svarte i NAB, 18.12.2021.
Etter innlegget mitt i NAB, der jeg argumenterte for at fortauskanter/kantstein kan forårsake mange ulykker, har det kommet mange kommentarer på sosiale medier, og mange er svært uenige. Det hevdes blant annet at denne løsningen gjør det tryggere å sykle og at den er mye brukt i Danmark (og i Nederland) med gode erfaringer. Det er rik