AddToAny

Ville du krysset veien her?

Du skal en tur inn til sentrum og tenker å reise kollektivt. For å komme til bussholdeplassen må du krysse en tett trafikkert vei med fartsgrense 60 km/t.
Det finnes ingen gangfelt eller åpenbart trygge steder for å krysse, annet enn nedsenket kantstein på begge sider som antyder et mulig kryssingssted. Hva gjør du?

Kanskje venter du til en bil stopper og lar deg krysse. Kanskje venter du på en luke. Kanskje bestemmer du deg til slutt for å løpe over veien.

Men se for deg samme situasjon for en person som er litt dårlig til beins eller har en synsnedsettelse. Eller for en forelder med barnevogn eller som leier småbarn. Ville du krysset veien her?

Kryssingssteder for fotgjengere

Kryssingssteder skal forebygge ulykker, sikre god fremkommelighet og gjøre det attraktivt å gå. Ved vurdering av kryssingssteder anbefaler Statens vegvesen (2017) derfor at man velger utforming av kryssingssted på bakgrunn av veitype, funksjon, standard, fartsgrense og omgivelser. På steder hvor gangfelt ikke er aktuelt på grunn av høy fart eller få kryssende fotgjengere, kan tilrettelagte kryssinger etableres.

De færreste har hørt om tilrettelagte kryssinger, og kanskje benytter du allerede en av dem daglig uten å være klar over det. En tilrettelagt kryssing har nedsenket fortauskant og

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Norge har en vid naturgitt infrastruktur for sjøtransport med store investeringer i farleder og havneanlegg. Dette er en transportstruktur som vil kunne ta hånd om vesentlig større volumer enn i dag.
Samferdsel 17.02.2020
LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet sier ja til gjennomsnittsmåling av fart - såkalt streknings-ATK - i Ålesundstunnelene på riksvei 658 og i Mælefjelltunnelen på E134.
Samferdsel 12.02.2020
Brede vindusstolper foran på moderne biler - de såkalte A-stolpene mellom frontruta og sidevinduene - kan hindre sikten for føreren og dermed medvirke til farlige trafikksituasjoner og i verste fall ulykker.
Samferdsel 12.02.2020
I tro på at denne artikkelen har stor internasjonal interesse, publiserer Samferdsel den på engelsk, førsteforfatterens morsmål.)
Samferdsel 11.02.2020
For bare 15 år siden hadde vi mange samfunnsøkonomisk svært lønnsomme trafikksikkerhetstiltak - eksempelvis vegbelysning og rundkjøringer - som ikke ble gjennomført i det omfang som lønte seg. I dag er situasjonen en helt annen.
Samferdsel 11.02.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt