Våre Veger
10.11.2022
Deling av risiko gjennom vederlagsformatet bidrar til sunne bransjeforhold, både for byggherre og entreprenør.
RISIKOALLOKERING I KONTRAKT bør tilpasses de konkrete risikoforholdene i prosjektet. Det bør søkes en allokering av risiko som sikrer mulighet for entreprenøren til å håndtere kjent risiko på en forsvarlig og forretningsmessig måte, mens byggherren tar risikoen for ukjente forhold - særlig når det kommer til sikrings- og stabiliseringsarbeider. Vi har god erfaring med deling av risiko gjennom bruk av ulike vederlagsformater - i både totalentrepriser og samspillsentrepriser.
Risikoallokering - kjent og ukjent risiko
I de fleste veiprosjekterer er det særlig den første delen av prosjektet som inneholder mye risiko, hvor det er arbeider med sprengning, sikring av tunnel, sikring av byggegrop og stabiliseringsarbeider med videre. I denne første delen av prosjektene vil det også være størst del av ukjent risiko, ettersom det ofte ved sprengnings- og gravearbeider vil avdekkes hvilke risikoforhold og utfordringer som faktisk gjør seg gjeldende i prosjektet.
Fra og med ferdig sikret tunnel eller sikret og stabilisert byggegrop vil risikoen i prosjektet imidlertid synke markant, og det vil etter dette være flere risikoforhold som gjelder entreprenørens planleggi
Gå til medietRisikoallokering - kjent og ukjent risiko
I de fleste veiprosjekterer er det særlig den første delen av prosjektet som inneholder mye risiko, hvor det er arbeider med sprengning, sikring av tunnel, sikring av byggegrop og stabiliseringsarbeider med videre. I denne første delen av prosjektene vil det også være størst del av ukjent risiko, ettersom det ofte ved sprengnings- og gravearbeider vil avdekkes hvilke risikoforhold og utfordringer som faktisk gjør seg gjeldende i prosjektet.
Fra og med ferdig sikret tunnel eller sikret og stabilisert byggegrop vil risikoen i prosjektet imidlertid synke markant, og det vil etter dette være flere risikoforhold som gjelder entreprenørens planleggi