AddToAny

Veireform basert på påstander - Samferdsel

Veireform basert på påstander - Samferdsel
Regjeringen markedsfører selskapsetableringen med at vegbyggingen skal skje raskere, men godtgjør ikke med hvilke mekanismer dette vil skje, skriver Arvid Strand i denne kommentaren.
Etter det jeg kan se, er det en politisk overdrivelse å påstå at veireformen er tilstrekkelig klarlagt, skriver Arvid Strand. Illustrasjonsfoto: F. Dahl Utbyggingsselskapet Nye veier AS er et politisk påfunn markedsført med slagordet mer veg for pengene, eller, mer utfyllende, helhetlig, sammenhengende og rasjonell utbygging [1].

Reformen ble lansert som del av regjeringsplattformen høsten 2013, og det foreligger ingen dokumentasjon på at den institusjonelle nyskapningen vil ha konsekvenser i tråd med slagordene.

Det var tydeligvis viktigere for den blå-blå regjeringen og samferdselsministeren å få selskapet etablert enn å sørge for at beslutningsgrunnlaget var i overensstemmelse med Finansdepartementets KS1-regime, hvor det heter at den faglige kvaliteten på beslutningsunderlaget skal være tilfredsstillende før det oversendes til politisk behandling.

Det er ikke noe nytt at politiske beslutninger med stor rekkevidde ikke følger opp dette kravet, og jeg vil mene at meldingen til Stortinget (24, 2014 2015) om det nye veiselskapet med letthet faller inn

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt