Våre Veger
27.02.2017
PER SANDBERG PROGRAMKOMITÉLEDER I FREMSKRITTSPARTIET 1. Fremskrittspartiet ønsker å øke satsingen på veier ytterligere i neste periode.
Dette gjelder både bygging av sårt trengte nye veier samt vedlikehold og sikring av eksisterende veier.
2. Vi vil prioritere trygge firefeltsveier som hovedveier i Norge. Disse kombinerer både trygghet og mulighet for rask fremkommelighet som er nødvendig i et langstrakt land som vårt.
3. Fremskrittspartiet vil fortsette jobben med å redusere forfallsetterslepet på veiene. Vi ønsker å tilbakeføre viktige veier fra fylkeskommunen til staten for å sikre likere kvalitet enn om hvert fylke skal forvalte disse veiene.
4. Vi vil øke satsingen for trygge veier ytterligere. Dette gjelder både økt vedlikehold, rassikring, viltsikring, nye gang og sykkelveier, nye firefeltsveier, rumlefelt og bruk av midtdelere. I tillegg vil vi fortsette en avgiftspolitikk som bidrar til at bilparken i Norge blir nyere og tryggere, samt stimulerer til raskere innfasing av ny teknologi.
5. Vi vil ha en statlig finansiering av veier i Norge, uten bomfinansiering eller annen form for veiprising. Vi vil fortsette med en avgiftspolitikk for lavutslippsbiler som bidrar til at bilparken stadig forurenser mindre.
6. Fremskrittspartiet vil opprettholde Nye Veier, og ønsker å sette av ytterligere midler i infrastrukturfond for rasker utbygging av infrastruktur i Norge.
TORBJØRN RØE ISAKSEN
PROGRAMKOMITÉLEDER I HØYRE
1. Vi legger opp til en økning på alle samferdselsområder, også vei.
2. Det overordnet viktige er at veiene styrker norsk konkurransekraft, og bidrar til å redusere avstandsulemper og transportkostnader for norsk næringsliv, samtidig som de er trygge og raske for alle som ferdes på veiene. Det er vår rettesnor i større grad enn hva andre land har.
3. Vi har styrket fylkeskommunenes økonomi i regjering, og overoppfylt NTP på overføringer til fylkesveiene med nesten det dobbelte i regjeringsperiod
Gå til mediet2. Vi vil prioritere trygge firefeltsveier som hovedveier i Norge. Disse kombinerer både trygghet og mulighet for rask fremkommelighet som er nødvendig i et langstrakt land som vårt.
3. Fremskrittspartiet vil fortsette jobben med å redusere forfallsetterslepet på veiene. Vi ønsker å tilbakeføre viktige veier fra fylkeskommunen til staten for å sikre likere kvalitet enn om hvert fylke skal forvalte disse veiene.
4. Vi vil øke satsingen for trygge veier ytterligere. Dette gjelder både økt vedlikehold, rassikring, viltsikring, nye gang og sykkelveier, nye firefeltsveier, rumlefelt og bruk av midtdelere. I tillegg vil vi fortsette en avgiftspolitikk som bidrar til at bilparken i Norge blir nyere og tryggere, samt stimulerer til raskere innfasing av ny teknologi.
5. Vi vil ha en statlig finansiering av veier i Norge, uten bomfinansiering eller annen form for veiprising. Vi vil fortsette med en avgiftspolitikk for lavutslippsbiler som bidrar til at bilparken stadig forurenser mindre.
6. Fremskrittspartiet vil opprettholde Nye Veier, og ønsker å sette av ytterligere midler i infrastrukturfond for rasker utbygging av infrastruktur i Norge.
TORBJØRN RØE ISAKSEN
PROGRAMKOMITÉLEDER I HØYRE
1. Vi legger opp til en økning på alle samferdselsområder, også vei.
2. Det overordnet viktige er at veiene styrker norsk konkurransekraft, og bidrar til å redusere avstandsulemper og transportkostnader for norsk næringsliv, samtidig som de er trygge og raske for alle som ferdes på veiene. Det er vår rettesnor i større grad enn hva andre land har.
3. Vi har styrket fylkeskommunenes økonomi i regjering, og overoppfylt NTP på overføringer til fylkesveiene med nesten det dobbelte i regjeringsperiod