Våre Veger
29.09.2022
- For de korte vedlikeholdskontraktene er det en utfordring at kompensasjon må dekkes inn over inneværende års budsjettmidler. Det gir redusert volum. Slik forklarer divisjonsdirektør i Statens vegvesen Bjørn Laksforsmo i Drift og vedlikehold hva de nå gjør for å følge opp næringsministerens anmodninger.
- Hva kommer Statens vegvesen til å foreta seg som følge av næringsministerens brev der etatene/byggherrene bes å vurdere tiltak som i større grad deler på risikoen som følge av den høye prisveksten?
- Vi følger markedet tett, og bare i de første seks månedene er det utbetalt 1400 millioner kroner i kompensasjon for økning i de indeksene som er regulert, hvorav 500 millioner på store prosjekter, altså Utbyggingsdivisjonen.
Vi ser at det er store forskjeller mellom prosjektaktivitet og drift og vedlikehold, både i tid, omfang og hvordan vi kan bøte på den akutte situasjonen. Det kan synes som prosjekt/entrepriseområdet har mindre behov for særlige tiltak enn de korte vedlikeholdskontraktene, som for eksempel asfalt. For de korte vedlikeholdskontraktene er det en utfordring at kompensasjon må dekkes inn over inneværende års budsj
Gå til mediet- Vi følger markedet tett, og bare i de første seks månedene er det utbetalt 1400 millioner kroner i kompensasjon for økning i de indeksene som er regulert, hvorav 500 millioner på store prosjekter, altså Utbyggingsdivisjonen.
Vi ser at det er store forskjeller mellom prosjektaktivitet og drift og vedlikehold, både i tid, omfang og hvordan vi kan bøte på den akutte situasjonen. Det kan synes som prosjekt/entrepriseområdet har mindre behov for særlige tiltak enn de korte vedlikeholdskontraktene, som for eksempel asfalt. For de korte vedlikeholdskontraktene er det en utfordring at kompensasjon må dekkes inn over inneværende års budsj