Våre Veger
28.03.2017
13.000 kilometer Autobahn kan bli privatisert når tyskerne innen sommeren vedtar å opprette et statlig «Infrastrukturselskap Trafikk» og et «Stamvegverk». Selv om det i regjeringens forslag heter at motorvegene fortsatt skal være i statlig eie, er det mange som frykter en privatisering gjennom bakdøren.
Det nye selskapet skal ha ansvar for planlegging, bygging, drift, vedlikehold og finansiering av Autobahn og «autobahnliknende» motorveger. I dag er det vegvesenet i de 16 delstatene som ivaretar disse oppgavene på oppdrag for den tyske stat, men man har lenge diskutert mulighetene for å samle disse virksomhetene i en sentral organisasjon.
I motsetning til det norske Nye Veier og det østerrikske ASFINAG, som begge er 100 prosent statlige selskaper, er det uklart om det tyske infrastrukturselskapet blir et rent statlig eller et delvis privat selskap. I den tyske koalisjonsregjeringen er meningene delte. Sosialdemokratene (SPD) har stått på en statlig modell, mens de konservative unionspartiene (CDU og CSU) ønsker det nye selskapet organisert som et privatrettslig selskap med private investorer (banker og forsikringsselskaper) med inntil 49,9 prosent. Målet er mer effektivisering og bedre samordning.
Den konservative samferdselsministeren Alexander Dobrint (CSU) har i stor grad vært parkert på sidelinjen i denne debatten som har vært dominert av Finansdepartementet og spesielt regjeringens mektige finansminister Wolfgang Schäuble (CDU).
Forslaget om det nye vegselskapet er blitt lagt inn i en omfattende pakke med grunnlovs-endringer. Mer enn 15 paragrafer berører de finansielle forbindelsene mellom den tyske stat og delstatene og hele skatt
Gå til medietI motsetning til det norske Nye Veier og det østerrikske ASFINAG, som begge er 100 prosent statlige selskaper, er det uklart om det tyske infrastrukturselskapet blir et rent statlig eller et delvis privat selskap. I den tyske koalisjonsregjeringen er meningene delte. Sosialdemokratene (SPD) har stått på en statlig modell, mens de konservative unionspartiene (CDU og CSU) ønsker det nye selskapet organisert som et privatrettslig selskap med private investorer (banker og forsikringsselskaper) med inntil 49,9 prosent. Målet er mer effektivisering og bedre samordning.
Den konservative samferdselsministeren Alexander Dobrint (CSU) har i stor grad vært parkert på sidelinjen i denne debatten som har vært dominert av Finansdepartementet og spesielt regjeringens mektige finansminister Wolfgang Schäuble (CDU).
Forslaget om det nye vegselskapet er blitt lagt inn i en omfattende pakke med grunnlovs-endringer. Mer enn 15 paragrafer berører de finansielle forbindelsene mellom den tyske stat og delstatene og hele skatt