AddToAny

Tysk Autobahn kan bli priva tisert

Tysk Autobahn kan bli priva tisert
13.000 kilometer Autobahn kan bli privatisert når tyskerne innen sommeren vedtar å opprette et statlig «Infrastrukturselskap Trafikk» og et «Stamvegverk». Selv om det i regjeringens forslag heter at motorvegene fortsatt skal være i statlig eie, er det mange som frykter en privatisering gjennom bakdøren.
Det nye selskapet skal ha ansvar for planlegging, bygging, drift, vedlikehold og finansiering av Autobahn og «autobahnliknende» motorveger. I dag er det vegvesenet i de 16 delstatene som ivaretar disse oppgavene på oppdrag for den tyske stat, men man har lenge diskutert mulighetene for å samle disse virksomhetene i en sentral organisasjon.

I motsetning til det norske Nye Veier og det østerrikske ASFINAG, som begge er 100 prosent statlige selskaper, er det uklart om det tyske infrastrukturselskapet blir et rent statlig eller et delvis privat selskap. I den tyske koalisjonsregjeringen er meningene delte. Sosialdemokratene (SPD) har stått på en statlig modell, mens de konservative unionspartiene (CDU og CSU) ønsker det nye selskapet organisert som et privatrettslig selskap med private investorer (banker og forsikringsselskaper) med inntil 49,9 prosent. Målet er mer effektivisering og bedre samordning.

Den konservative samferdselsministeren Alexander Dobrint (CSU) har i stor grad vært parkert på sidelinjen i denne debatten som har vært dominert av Finansdepartementet og spesielt regjeringens mektige finansminister Wolfgang Schäuble (CDU).

Forslaget om det nye vegselskapet er blitt lagt inn i en omfattende pakke med grunnlovs-endringer. Mer enn 15 paragrafer berører de finansielle forbindelsene mellom den tyske stat og delstatene og hele skatt
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt