MaaS er vanskelig å få til å virke under normale forhold
Målet er å få ned utslipp til miljø og gjøre byene levelige - ved å dele, ikke eie, transportressurser som f.eks. bil
Under koronavirussykdommen Covid-19 er målet om reduserte utslipp nådd mange steder - uten at bildeling er blitt mer utbredt
MaaS forutsetter bedre utnyttelse av kjøretøyene
Under Covid-19 går setekapasiteten ned på offentlig transport og privatbilbruken øker
Kan MaaS virke under disse forholdene - er det nå vi skal sette inn støtet?
Begrepet MaaS er en forkortelse for Mobility as a Service - mobilitet som en tjeneste. Det finnes flere begreper som betyr noenlunde det samme som MaaS.
I Norge er vi begynt å benytte «kombinert mobilitet» eller «sømløs mobilitet» som alternative begrep for å skille konseptet fra det finske produkt- og konseptnavnet MaaS. I denne artikkelen er likevel begrepet MaaS brukt.
Maas er trendy
De siste årene har begrepet MaaS blitt populært over store deler av verden. Finnen Sampo Hietanen har vært en talsmann og pådriver for å gjøre transportsektoren mer klimavennlig og effektiv. Hans satsning med selskapet MaaS Global i spissen har satt spor både nasjonalt og internasjonalt.
Det fi