AddToAny

Tiden kan være inne for å satse på MaaS

Tiden kan være inne for å satse på Maas
HVA NÅ? Artikkelforfatteren ser at det kanskje er nå - under koronakrisen og i etterkant av den - at verden for alvor bør satse på MaaS (Mobility as a Service) for å redusere bilbruk og utslipp gjennom å dele transportressurser.
Er MaaS-konseptet redningen?

MaaS er vanskelig å få til å virke under normale forhold

Målet er å få ned utslipp til miljø og gjøre byene levelige - ved å dele, ikke eie, transportressurser som f.eks. bil

Under koronavirussykdommen Covid-19 er målet om reduserte utslipp nådd mange steder - uten at bildeling er blitt mer utbredt

MaaS forutsetter bedre utnyttelse av kjøretøyene

Under Covid-19 går setekapasiteten ned på offentlig transport og privatbilbruken øker

Kan MaaS virke under disse forholdene - er det nå vi skal sette inn støtet?

Begrepet MaaS er en forkortelse for Mobility as a Service - mobilitet som en tjeneste. Det finnes flere begreper som betyr noenlunde det samme som MaaS.

I Norge er vi begynt å benytte «kombinert mobilitet» eller «sømløs mobilitet» som alternative begrep for å skille konseptet fra det finske produkt- og konseptnavnet MaaS. I denne artikkelen er likevel begrepet MaaS brukt.

Maas er trendy

De siste årene har begrepet MaaS blitt populært over store deler av verden. Finnen Sampo Hietanen har vært en talsmann og pådriver for å gjøre transportsektoren mer klimavennlig og effektiv. Hans satsning med selskapet MaaS Global i spissen har satt spor både nasjonalt og internasjonalt.

Det fi

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt