Entur - det statlige selskapet som tilbyr salgs- og billettløsninger for jernbanesektoren og reiseplanlegger for kollektivtransporten i hele Norge - lanserte en nasjonal reiseplanlegger i 2017, med åpne API-er (programvaregrensesnitt). Selskapet videreutvikler planleggeren for at det skal være enkelt for deg og meg å reise kollektivt i hele Norge.
Rutedata gjøres offentlig tilgjengelig på en konkurransenøytral plattform som støtter reiseplanleggere, billettsystemer mm. Enturs rutedatabase og nasjonale stoppestedsregister med åpne API-er er grunnlag for små og store aktører som vil tilby sine løsninger.
Ett sentralt spørsmål er hvilken informasjon om tilgjengelighetsforholdene ulike aktører kan bidra med i en reiseplanlegger. Det er derfor lagt opp til en fleksibel dataplattform der ulike typer data kan legges inn og presenteres.
Ulike aktører - som eiere og operatører av transportmidler, veier, bane og kollektivknutepunkt - har informasjon om deler av reisekjeden som de har ansvar for. Felles for denne informasjonen er at den er samlet inn på flere måter med forskjellige formål. Den vil i varierende grad være fullstendig, oppdatert og i en form som er nyttig for den som skal reise.
Mangel på informasjon er en av flere barrierer for å reise kollektivt (Lodden 2001). Men hvilken tilgjengelighetsinformasjon etterspør de som skal reise?
Entur, i samarbeid med Jernbanedirektoratet og Vegdirektoratet, initierte en undersøkelse (se faktaoppstilling nederst