Våre Veger
21.11.2018
Tre store prosjekter med en samlet prislapp på 1,5 milliarder kroner skal legge til rette for kollektivtrafikken og gjøre det triveligere for folk i hovedstaden.
Vi beveger oss oppover Storgata i Oslo sentrum. Ved buss- og trikkestoppet i krysset Storgata-Brugata må vi nærmest smyge oss mellom ventende passasjerer, trikker og busser.
- Det er jo helt klart at noe må gjøres her, sier avdelingsdirektør for samferdselsprosjekter i Bymiljøetaten i Oslo kommune, Torunn Carlsson. Dette stoppet er Oslos nest største kollektivknutepunkt etter Oslo Sentralbanestasjon. Det er også det mest ulykkesbelastede.
Omfattende
Storgata er det største og mest omfattende av de tre prosjektene som vil prege deler av Oslo-gryta i årene fremover. Den stenges for biler og skal bli en gate for kollektivtrafikk og fotgjengere, med bredere fortau og nye holdeplasser. Det skal bygges nye trikkeskinner og infrastruktur for trikken.
- Det blir en generell opprydding av trafikkbildet, forteller Carlsson. Holdeplassen ved Brugata flyttes noe lenger ned i Storgata, mot Kirkeristen, mens holdeplassen ved Hausmannsgate flyttes litt nærmere Nybrua (se illustrasjon neste side). Disse går fra å være trange og kaotiske til å bli lengre, moderne holdeplasser, med trinnfri av- og påstigning og universell utforming. I tillegg til opprustingen på gatenivå, skal det gjøres en jobb under bakken.
Gamle vann- og avløpsrør skal byttes ut, og det skal bygges en ny te
Gå til mediet- Det er jo helt klart at noe må gjøres her, sier avdelingsdirektør for samferdselsprosjekter i Bymiljøetaten i Oslo kommune, Torunn Carlsson. Dette stoppet er Oslos nest største kollektivknutepunkt etter Oslo Sentralbanestasjon. Det er også det mest ulykkesbelastede.
Omfattende
Storgata er det største og mest omfattende av de tre prosjektene som vil prege deler av Oslo-gryta i årene fremover. Den stenges for biler og skal bli en gate for kollektivtrafikk og fotgjengere, med bredere fortau og nye holdeplasser. Det skal bygges nye trikkeskinner og infrastruktur for trikken.
- Det blir en generell opprydding av trafikkbildet, forteller Carlsson. Holdeplassen ved Brugata flyttes noe lenger ned i Storgata, mot Kirkeristen, mens holdeplassen ved Hausmannsgate flyttes litt nærmere Nybrua (se illustrasjon neste side). Disse går fra å være trange og kaotiske til å bli lengre, moderne holdeplasser, med trinnfri av- og påstigning og universell utforming. I tillegg til opprustingen på gatenivå, skal det gjøres en jobb under bakken.
Gamle vann- og avløpsrør skal byttes ut, og det skal bygges en ny te


































































































