AddToAny

Storstilt oppussing av Oslos gater

Storstilt oppussing av Oslos gater
Tre store prosjekter med en samlet prislapp på 1,5 milliarder kroner skal legge til rette for kollektivtrafikken og gjøre det triveligere for folk i hovedstaden.
Vi beveger oss oppover Storgata i Oslo sentrum. Ved buss- og trikkestoppet i krysset Storgata-Brugata må vi nærmest smyge oss mellom ventende passasjerer, trikker og busser.
- Det er jo helt klart at noe må gjøres her, sier avdelingsdirektør for samferdselsprosjekter i Bymiljøetaten i Oslo kommune, Torunn Carlsson. Dette stoppet er Oslos nest største kollektivknutepunkt etter Oslo Sentralbanestasjon. Det er også det mest ulykkesbelastede.

Omfattende
Storgata er det største og mest omfattende av de tre prosjektene som vil prege deler av Oslo-gryta i årene fremover. Den stenges for biler og skal bli en gate for kollektivtrafikk og fotgjengere, med bredere fortau og nye holdeplasser. Det skal bygges nye trikkeskinner og infrastruktur for trikken.
- Det blir en generell opprydding av trafikkbildet, forteller Carlsson. Holdeplassen ved Brugata flyttes noe lenger ned i Storgata, mot Kirkeristen, mens holdeplassen ved Hausmannsgate flyttes litt nærmere Nybrua (se illustrasjon neste side). Disse går fra å være trange og kaotiske til å bli lengre, moderne holdeplasser, med trinnfri av- og påstigning og universell utforming. I tillegg til opprustingen på gatenivå, skal det gjøres en jobb under bakken.
Gamle vann- og avløpsrør skal byttes ut, og det skal bygges en ny te
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt