Det er en overordnet politisk målsetting at mer av transporten skal gå på sjø eller bane, men i norsk import vokser lastebilens - og spesielt den utenlandskregistrerte lastebilens - rolle. Hva ligger bak?
Det er en kjent sak at lastebiltransporten øker over grensen til Norge. Denne artikkelen fokuserer på utviklingen i transportformene som konkurrerer med lastebilen, hovedsakelig jernbane og skip, foruten å belyse de viktigste driverne til at lastebiltransporten fortsetter å øke.
Ifølge Statens vegvesen sine vegtrafikktellinger passerte nærmere 400 000 lastebiler lengre enn 12,5 meter inn til Norge over Svinesund i 2018. Dette var en vekst på 1,4 % fra året før og over 6 % fra 2016. Svinesund er det desidert største grensepasseringsstedet, med mer enn 55 % av lastebilene som passerer inn til Norge.
I perioden 2010-2018 har antallet grensepasseringer til Norge med lastebiler, alle grenseoverganger inkludert, økt med 29 %. Veksten er den samme hvis man kun ser på Svinesund. I samme periode har godsmengden som blir importert med lastebiler økt med 21 %. Dette viser at antallet lastebiler øker raskere enn importvolumene, altså at gjennomsnittlig lastvekt pr. bil er avtakende.