AddToAny

Stadig mer av importen kommer på utenlandsk lastebil

«Mens importen med norskregistrerte lastebiler er betydelig redusert etter finanskrisen og importen med svenske lastebiler har økt noe, er importen med andre utenlandskregistrerte lastebiler enn svenske nesten blitt doblet»,
skriver artikkelforfatterne. Statistikken viser at importen med jernbane stort sett har falt fra år til år.

Det er en overordnet politisk målsetting at mer av transporten skal gå på sjø eller bane, men i norsk import vokser lastebilens - og spesielt den utenlandskregistrerte lastebilens - rolle. Hva ligger bak?

Det er en kjent sak at lastebiltransporten øker over grensen til Norge. Denne artikkelen fokuserer på utviklingen i transportformene som konkurrerer med lastebilen, hovedsakelig jernbane og skip, foruten å belyse de viktigste driverne til at lastebiltransporten fortsetter å øke.

Ifølge Statens vegvesen sine vegtrafikktellinger passerte nærmere 400 000 lastebiler lengre enn 12,5 meter inn til Norge over Svinesund i 2018. Dette var en vekst på 1,4 % fra året før og over 6 % fra 2016. Svinesund er det desidert største grensepasseringsstedet, med mer enn 55 % av lastebilene som passerer inn til Norge.

I perioden 2010-2018 har antallet grensepasseringer til Norge med lastebiler, alle grenseoverganger inkludert, økt med 29 %. Veksten er den samme hvis man kun ser på Svinesund. I samme periode har godsmengden som blir importert med lastebiler økt med 21 %. Dette viser at antallet lastebiler øker raskere enn importvolumene, altså at gjennomsnittlig lastvekt pr. bil er avtakende.

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt