Norge er verdensleder i å ta i bruk elektriske biler, og i elbildiskusjonen her er det særlig positive miljøeffekter som trekkes frem.
Disse effektene gjelder imidlertid bilens bruk i Norge, mens miljøeffekter knyttet til produksjonen, som finner sted i andre land, og til utrangeringen, som vi foreløpig vet mindre om, er lite belyst.
I Norge blir det hyppig oversett at den ønskede og forventede økningen i elektrisk mobilitet fører til to store utfordringer på global basis: Bilprodusenter må få tak i nok råvarer, som ikke nødvendigvis finnes i tilstrekkelige mengder, og store mengder brukte elbilbatterier må håndteres, noe som kan by på miljømessige og organisatoriske utfordringer.
Denne artikkelen gir en lavterskel-diskusjon om de viktigste trender, utfordringer, muligheter og potensielle løsninger knyttet til elbilbatterier. Dermed håper vi å åpne for en mer helhetlig og bedre informert debatt, både blant særlig transportinteresserte og lekmenn.
Artikkelen er basert på en rapport innen prosjektet SCORE, som var finansiert gjennom EUs Horizon2020 forsknings- og innovasjonsprogram.
En elbilfremtid
Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Likevel tyder mye på at vegtransportens fremtid i stor grad vil være elektrisk og at andelen (semi)elektriske kjøretøy i nybilsalget vil øke raskt i utviklede land [11].
Det internasjonale energibyrået (IEA) anslår at det i hele verden vil være i bruk 140 millioner elektriske kjøretøy innen 2030 [18], mens det innen 2050 vil bli produsert rundt 100 millioner elektriske kjøretøy hvert eneste år [1].
Viktige drivere bak denne utviklingen er at myndigheter i større og større grad ønsker å redusere lokale og globale utslipp (f.eks. gjennom forbud mot bensin- og dieselkjøretøy [18]), økende bekymring over negative effekter av trafikk på helse og miljø, ønsker om å bli mindre avhengig av fossile brensler, og positive utviklinger i elektriske kjøretøys pris og funksjonalitet sammenliknet med konvensjonelle forbrenningsbiler (ICE, Internal Combustion Engine), noe som bidrar positivt til elbilers konkurransekraft.
Endringer i produksjonen - fra forbrenningsbiler til elbiler
I dag har fremdeles brorparten av alle solgte nye biler en forbrenningsmotor som