AddToAny

Spørsmålet er: Hva skal vi gjøre med elbil-batteriet?

Spørsmålet er: Hva skal vi gjøre med elbil-batteriet?
Elbilen har mange positive sider, og mange nordmenn er litt stolte av at Norge er verdensledende på å ta den i bruk. Men, som fredsprisvinner Denis Mukwege denne uken minnet oss om, råvarer til elbilen vokser ikke på trær.
Og hva skal vi gjøre med alle de brukte elbilbatteriene? Litt mer om utfordringer, muligheter og løsninger knyttet til elbilbatterier, kan du lese her.

Norge er verdensleder i å ta i bruk elektriske biler, og i elbildiskusjonen her er det særlig positive miljøeffekter som trekkes frem.

Disse effektene gjelder imidlertid bilens bruk i Norge, mens miljøeffekter knyttet til produksjonen, som finner sted i andre land, og til utrangeringen, som vi foreløpig vet mindre om, er lite belyst.

I Norge blir det hyppig oversett at den ønskede og forventede økningen i elektrisk mobilitet fører til to store utfordringer på global basis: Bilprodusenter må få tak i nok råvarer, som ikke nødvendigvis finnes i tilstrekkelige mengder, og store mengder brukte elbilbatterier må håndteres, noe som kan by på miljømessige og organisatoriske utfordringer.

Denne artikkelen gir en lavterskel-diskusjon om de viktigste trender, utfordringer, muligheter og potensielle løsninger knyttet til elbilbatterier. Dermed håper vi å åpne for en mer helhetlig og bedre informert debatt, både blant særlig transportinteresserte og lekmenn.

Artikkelen er basert på en rapport innen prosjektet SCORE, som var finansiert gjennom EUs Horizon2020 forsknings- og innovasjonsprogram.

En elbilfremtid

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Likevel tyder mye på at vegtransportens fremtid i stor grad vil være elektrisk og at andelen (semi)elektriske kjøretøy i nybilsalget vil øke raskt i utviklede land [11].

Det internasjonale energibyrået (IEA) anslår at det i hele verden vil være i bruk 140 millioner elektriske kjøretøy innen 2030 [18], mens det innen 2050 vil bli produsert rundt 100 millioner elektriske kjøretøy hvert eneste år [1].

Viktige drivere bak denne utviklingen er at myndigheter i større og større grad ønsker å redusere lokale og globale utslipp (f.eks. gjennom forbud mot bensin- og dieselkjøretøy [18]), økende bekymring over negative effekter av trafikk på helse og miljø, ønsker om å bli mindre avhengig av fossile brensler, og positive utviklinger i elektriske kjøretøys pris og funksjonalitet sammenliknet med konvensjonelle forbrenningsbiler (ICE, Internal Combustion Engine), noe som bidrar positivt til elbilers konkurransekraft.

Endringer i produksjonen - fra forbrenningsbiler til elbiler

I dag har fremdeles brorparten av alle solgte nye biler en forbrenningsmotor som

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt