Kjøttbransjen
14.05.2020
Er merkeordningen Nyt Norge et effektivt virkemiddel for å øke omsetningen av norske matvarer? Neppe.
Stiftelsen Matmerk feiret nylig 10-års jubileum for merkeordningen Nyt Norge, en ordning som hittil har kostet norske bønder og norske skattebetalere langt over 100 millioner kroner. Anledningen ble benyttet til å promotere ordningens store betydning for omsetningen av norske matprodukter.
Feiringen burde vært utsatt til man hadde holdbar dokumentasjon på ordningens effekter. Det er to typer metodikk som er særlig egnet til å teste årsak-virkningssammenhenger: Eksperimenter og økonometriske analyser av tidsseriedata. I stedet for slike metoder, har Matm
Gå til medietFeiringen burde vært utsatt til man hadde holdbar dokumentasjon på ordningens effekter. Det er to typer metodikk som er særlig egnet til å teste årsak-virkningssammenhenger: Eksperimenter og økonometriske analyser av tidsseriedata. I stedet for slike metoder, har Matm