AddToAny

Små-anbud ga bedre vedlikehold

Små-anbud ga bedre vedlikehold
Oppstykking av store vedlikeholdskontrakter ga større konkurranse og bedre vegvedlikehold i Lofoten og Vesterålen.
Etter at Vegvesenet i 2003 avviklet vedlikeholdsdrift i egenregi og satte jobben ut på anbud, ble Lofoten og Vesterålen delt i to driftsregioner. Som en del av overgangsordningen ble Mesta tildelt kontraktene i de to regionene frem til det første ordinære anbudet ble lyst ut i 2004 og 2005.

Kolo Veidekke vant Vesterålskontrakten i 2004, mens Mesta vant Lofoten i 2005. I tillegg til egen drift løste begge hovedentreprenørene sine oppdrag gjennom utstrakt bruk av lokale underentreprenører.



Ny modell

Da kontraktsområde Vesterålen ble lyst ut på nytt anbud i 2010 var interessen for å levere anbud på stor-regionene lav, og Vegvesenet besluttet da å prøve en annen modell i Vesterålen.

- Vi kaller den fortsatt for Vesteråls-modellen, sier Vegvesenets seksjonsleder i Midtre Hålogaland, Tor Ivar Johnsen.

Vintervedlikeholdet av de rundt åtti milene med riks- og fylkesveger i Vesterålen ble delt inn i åtte byggherrestyrte kontraktsområder. Vegvesenet organiserte seg på andre siden av bordet med en byggeleder, samt flere kontrollingeniører til å følge opp entreprenørene. Barmarksvedlikeholdet ble delt opp i regionale fagkontrakter, som for eksempel brøytestikker, grøntvedlikehold, drenering osv.



Lokalt mangfold

- Og jeg vil si at vi i aller største grad lyktes med omleggingen. Interessen for å levere anbud var god hos de lokale entreprenørene, og mange kontrakter ble vunnet av selskaper som tidligere hadde vært inne som underentreprenører. De store entreprenørene deltok i konkurransen, men nådde ikke opp i konkurransen mot de lokale, sier Joh
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt