Våre Veger
28.03.2017
Oppstykking av store vedlikeholdskontrakter ga større konkurranse og bedre vegvedlikehold i Lofoten og Vesterålen.
Etter at Vegvesenet i 2003 avviklet vedlikeholdsdrift i egenregi og satte jobben ut på anbud, ble Lofoten og Vesterålen delt i to driftsregioner. Som en del av overgangsordningen ble Mesta tildelt kontraktene i de to regionene frem til det første ordinære anbudet ble lyst ut i 2004 og 2005.
Kolo Veidekke vant Vesterålskontrakten i 2004, mens Mesta vant Lofoten i 2005. I tillegg til egen drift løste begge hovedentreprenørene sine oppdrag gjennom utstrakt bruk av lokale underentreprenører.
Ny modell
Da kontraktsområde Vesterålen ble lyst ut på nytt anbud i 2010 var interessen for å levere anbud på stor-regionene lav, og Vegvesenet besluttet da å prøve en annen modell i Vesterålen.
- Vi kaller den fortsatt for Vesteråls-modellen, sier Vegvesenets seksjonsleder i Midtre Hålogaland, Tor Ivar Johnsen.
Vintervedlikeholdet av de rundt åtti milene med riks- og fylkesveger i Vesterålen ble delt inn i åtte byggherrestyrte kontraktsområder. Vegvesenet organiserte seg på andre siden av bordet med en byggeleder, samt flere kontrollingeniører til å følge opp entreprenørene. Barmarksvedlikeholdet ble delt opp i regionale fagkontrakter, som for eksempel brøytestikker, grøntvedlikehold, drenering osv.
Lokalt mangfold
- Og jeg vil si at vi i aller største grad lyktes med omleggingen. Interessen for å levere anbud var god hos de lokale entreprenørene, og mange kontrakter ble vunnet av selskaper som tidligere hadde vært inne som underentreprenører. De store entreprenørene deltok i konkurransen, men nådde ikke opp i konkurransen mot de lokale, sier Joh
Gå til medietKolo Veidekke vant Vesterålskontrakten i 2004, mens Mesta vant Lofoten i 2005. I tillegg til egen drift løste begge hovedentreprenørene sine oppdrag gjennom utstrakt bruk av lokale underentreprenører.
Ny modell
Da kontraktsområde Vesterålen ble lyst ut på nytt anbud i 2010 var interessen for å levere anbud på stor-regionene lav, og Vegvesenet besluttet da å prøve en annen modell i Vesterålen.
- Vi kaller den fortsatt for Vesteråls-modellen, sier Vegvesenets seksjonsleder i Midtre Hålogaland, Tor Ivar Johnsen.
Vintervedlikeholdet av de rundt åtti milene med riks- og fylkesveger i Vesterålen ble delt inn i åtte byggherrestyrte kontraktsområder. Vegvesenet organiserte seg på andre siden av bordet med en byggeleder, samt flere kontrollingeniører til å følge opp entreprenørene. Barmarksvedlikeholdet ble delt opp i regionale fagkontrakter, som for eksempel brøytestikker, grøntvedlikehold, drenering osv.
Lokalt mangfold
- Og jeg vil si at vi i aller største grad lyktes med omleggingen. Interessen for å levere anbud var god hos de lokale entreprenørene, og mange kontrakter ble vunnet av selskaper som tidligere hadde vært inne som underentreprenører. De store entreprenørene deltok i konkurransen, men nådde ikke opp i konkurransen mot de lokale, sier Joh