AddToAny

Slik kan færre stygge trafikkulykker forklares

Slik kan færre stygge trafikkulykker forklares
FORSKNING: Fra 2000 til 2019 gikk antall drepte eller hardt skadde i trafikken ned med 58 %. Hva forklarer nedgangen? En ny undersøkelse peker på en tendens til lavere fart, tiltak på vegnettet og sikrere biler som de tre viktigste forklaringene.
Men også økt bruk av bilbelter og en spesielt stor nedgang i risikoen for å bli drept eller hardt skadd blant unge bilførere har bidratt.

Til sammen kan de faktorer som er undersøkt forklare 59 % av nedgangen i antall drepte eller hardt skadde i perioden 2000-2019. Forklaringsbidraget er usikkert og kan ligge mellom 54 % og 64 %.

Nedgang i drepte eller hardt skadde

I 2000 ble 1606 mennesker drept eller hardt skadet i trafikken i Norge. I 2019 var tallet redusert til 673. Det er en nedgang på litt mer 58 %.

Figur 1 viser utviklingen av antall drepte eller hardt skadde i perioden 2000-2019 og en trendlinje tilpasset til tallene.

Figur 1: Utvikling i antall drepte eller hardt skadde i trafikken 2000-2019

Trendlinjen viser en nedgang på 54,1 %. Det er trendlinjen som er lagt til grunn i studien av hva som forklarer nedgangen i a

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

KRONIKK: Bare omkring 2,5 % av de studiene Trafikksikkerhetshåndboken henviser til om virkninger av trafikksikkerhetstiltak, er eksperimenter. Det er lite, siden et eksperiment er den beste metoden for å finne ut om noe virker.
Samferdsel 15.11.2021
FORSKNING: En ny datainnsamling i regi av TØI bekrefter hypotesen om at andelen kollektivreisende som føler ubehag i trange vogner/busser har økt betydelig under pandemien.
Samferdsel 27.09.2021
FORSKNING: Personer eller gjenstander som plutselig dukker opp «ut av løse lufta» skyldes at sanseinntrykkene våre blir midlertidig manipulert, og fenomenet kan forårsake trafikkulykker.
Samferdsel 10.09.2021
FORSKNING: Innføring av moms på elbiler vil føre til at elbilsalget i 2030 blir 30-40 prosent lavere enn det vil bli med fortsatt momsfritak. Dette er ett av resultatene i en fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).
Samferdsel 08.09.2021
KOMMENTAR: EUs klimapakke ble lansert den 14. juli. Mediene har tolket pakken dithen at EU vil forby bensin- og dieselbiler fra 2035.
Samferdsel 20.07.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt