AddToAny

Skal vi bry oss om utslipp utenlands?

Skal norsk klimapolitikk ta hensyn til utslipp utenlands? Svaret er nei dersom utslippet omfattes av et annet lands klimaforpliktelser, men kanskje ja dersom det er snakk om «herreløst» utslipp utenfor ethvert lands jurisdiksjon.
Mange har vært opptatt av at produksjon av elbiler kan medføre større klimagassutslipp enn produksjon av bensin- og dieselbiler (Hawkins m. fl. 2012, Ellingsen m. fl. 2017). Årsaken er primært at litium-ione-batteriene må produseres i rom med ekstremt lav luftfuktighet. Å skape slike tørr-rom er energikrevende, særlig dersom klimaet på stedet er fuktig.

Dersom strømforsyningen på stedet i tillegg er basert på fossil varmekraft (kull, olje eller naturgass), blir klimagassutslippet regnet over hele produksjonskjeden ganske stort.

Det er ikke uvanlig å regne med dobbelt så høyt utslipp ved produksjon av en elbil som for en tilsvarende bensinbil. Livsløpsutslippet av klimagasser blir likevel vesentlig lavere for elbilen enn for bensinbilen.

Nærmere 90 prosent av bensinbilens klimagassutslipp skyldes nemlig forbrenning av drivstoff. Miotti m. fl. (2016) b

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt