NNN-arbeideren
26.04.2019
Hva får 16 000 mennesker til å gå i krigen for 34 gram mørk sjokolade fylt med romkrem?
Det er en unnselig liten sjokolade, formet som et hundebein og kledd i sølvpapir. Rundt midten er det festet et rødt magebånd, og på båndet kan man lese at innholdet veier 34 gram og er mørk sjokolade fylt med romkrem. Kanskje har du sett den i butikkhyllene når du har kjøpt Stratos til lørdagskvelden eller Kvikklunsj til søndagsturen. Eller kanskje har du rett og slett gått glipp av den, det er som sagt en unnselig liten sjokolade, gammeldags og ofte bortgjemt i hyllene, på stø kurs mot sjokoladehistoriens skraphaug.
Det var i alle fall det de tenkte i ledelsen til Mondelez, det amerikanske storkonsernet som nå eier den tradisjonelle norske sjokoladefabrikken Freia. Hvem vil ha sånne gamle greier i våre dager når man kan få Stratos med oreo-smak og Melkesjokolade med hint av tuttifrutti? Nesten ingen, tenkte de i Mondelez. I februar varslet de at den tradisjonsrike lille sjokoladen Lohengrin skulle ut av produksjon etter 108 år på markedet.
Da gikk alarmen hos vanvittig mange. På kort tid hadde 16 000 mennesker meldt seg inn i Facebook-gruppa «Lohengrins venner». Sjokoladen, som i mange butikker var satt ned til halv pris fordi den skulle ut av produksjon, ble nå hamstret i store kvanta, slik at prisene måtte skrus opp forbi det gamle normalnivået.
I en verden der klimaendringer truer klodens overlevelse og verdens åtte rikeste menn eier like mye som den fattigste halvdelen, hva er det som får folk til å gå i krigen for retten til å kjøpe akkurat den sjokoladen?
Det lille i det store
En av dem som har gått i krigen for å redde Lohengrin, er 48 år gamle Ståle Botn. Han bare fnyser av at det skal være noen motsetning mellom å kjempe for livet til en utrydningstruet sjokolade og å jobbe mot klodens utryddelse.
- Selvfølgelig er det at Lohengrin forsvinner, en liten ting. Men det er lov å bry seg om
Les opprinnelig artikkelDet var i alle fall det de tenkte i ledelsen til Mondelez, det amerikanske storkonsernet som nå eier den tradisjonelle norske sjokoladefabrikken Freia. Hvem vil ha sånne gamle greier i våre dager når man kan få Stratos med oreo-smak og Melkesjokolade med hint av tuttifrutti? Nesten ingen, tenkte de i Mondelez. I februar varslet de at den tradisjonsrike lille sjokoladen Lohengrin skulle ut av produksjon etter 108 år på markedet.
Da gikk alarmen hos vanvittig mange. På kort tid hadde 16 000 mennesker meldt seg inn i Facebook-gruppa «Lohengrins venner». Sjokoladen, som i mange butikker var satt ned til halv pris fordi den skulle ut av produksjon, ble nå hamstret i store kvanta, slik at prisene måtte skrus opp forbi det gamle normalnivået.
I en verden der klimaendringer truer klodens overlevelse og verdens åtte rikeste menn eier like mye som den fattigste halvdelen, hva er det som får folk til å gå i krigen for retten til å kjøpe akkurat den sjokoladen?
Det lille i det store
En av dem som har gått i krigen for å redde Lohengrin, er 48 år gamle Ståle Botn. Han bare fnyser av at det skal være noen motsetning mellom å kjempe for livet til en utrydningstruet sjokolade og å jobbe mot klodens utryddelse.
- Selvfølgelig er det at Lohengrin forsvinner, en liten ting. Men det er lov å bry seg om