- Vi må sikre at næringen vår ikke går på en ny omdømmesmell, og at vi ikke river ned igjen tilliten som er bygget opp gjennom autorisasjonsordningen, sier Siv Seglem, administrerende direktør i Finansnæringens Autorisasjonsordninger (FinAut).
- Grunnplanken i autorisasjonsordningen er etikk og god skikk. Kundens interesse skal ivaretas, og kundebehandlingen skal ha samme kvalitet uavhengig av teknologi. Da må også de digitale løsningene kvalitetssikres, sier Seglem.
SKEPTISKE KUNDER
Foreløpig er bare en håndfull rådgivningsroboter i bruk, men flere løsninger er ventet - og eksisterende roboter vil få flere funksjoner. Kundene er avventende:
Kun seks prosent har brukt rådgivningsrobot det siste året, mens 18 prosent har brukt chatbot i dialog med banken eller forsikringsselskapet. 22 prosent sier at de har høy tillit til rådene fra en intelligent, avansert robot, mens 60 prosent har lav tillit. Blant de som har brukt en rådgivningsrobot har hele 46 prosent høy tillit til rådene de har fått.
Vi må ta vare på tilliten vi har bygget opp gjennom autorisasjonsordningen
Til sammenligning svarer 77 prosent at de har høy tillit til en ansatt rådgiver og 13 prosent svarer at de har lav tillit, alt ifølge undersøkelsen Forbruker- og finanstre