AddToAny

Ringeriksbanen - planlegging i hurtigtogsfart

Den planlagte Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss vil i mange henseende være et dårlig prosjekt, ifølge Torbjørn Endal og Jørn Hanssen i foreningen MiljøRett §112.
Bedre vil det være, mener de, å satse på en Ringeriksbanen Nord via Nittedal og Jevnaker.

Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss er nå i en omfattende planleggingsfase der arbeidet utgår fra en 160 år gammel idé til korridor som enda ikke er realisert.

Togtrafikk er alltid oppfattet som, og skal være, en effektiv og miljøvennlig måte for transport av folk og gods, hvor utbygging skjer etter nøye vurderinger hva angår samfunnsnytte og økonomi.

Dette ser ikke ut til å være tilfelle for det Ringeriksbaneprosjektet som myndighetene har gitt seg ut på. De tar seg til rette med en korridor rett igjennom Ringerikes eventyrlige og unike landskap med store og uerstattelige kulturlandskap, natur- og vassdragsverdier.

Frem til 1950-tallet var jernbanen et uerstattelig nasjonalt transportsystem. Men de siste 60 årene vant fly, personbil og lastebiltrafikk frem og ble direkte konkurrenter til togtrafikken.

Jernbanens rolle

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

LITT AV HVERT: Dagligvaregrossisten ASKO er i ferd med å ta i bruk hva den selv omtaler som «verdens første hydrogendrevne lastebiler.»
Samferdsel 17.01.2020
Utviklingen går i retning av flere tog - nattog inkludert - mellom Norden og kontinentet, poengterer artikkelforfatteren.
Samferdsel 17.01.2020
LITT AV HVERT: Fem elektrisk drevne og universelt utformede båter skal erstatte de gamle fartøyene i passasjertrafikken mellom Rådhusplassen i Oslo sentrum og øyene i indre del av Oslofjorden.
Samferdsel 15.01.2020
LITT AV HVERT: Den europeiske flyprodusenten Airbus har satt det første eksemplaret av transportmaskinen Airbus BelugaXL i arbeid med å frakte flydeler til sine produksjonsanlegg ved den sydfranske storbyen Toulouse.
Samferdsel 15.01.2020
Du skal en tur inn til sentrum og tenker å reise kollektivt. For å komme til bussholdeplassen må du krysse en tett trafikkert vei med fartsgrense 60 km/t.
Samferdsel 14.01.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt