Våre Veger
25.05.2016
- Feilmonterte rekkverk, gamle og utdaterte rekkverk og feil type rekkverk på stedet kan virke mot sin hensikt, sier Marianne Gjerde (33), sivilingeniør og ekspert på vegsikring.
Hun er blant dem som kan mest om vegrekkverk her i landet. Hun er sivilingeniør fra NTNU, veg og samferdsel. Der skrev hun masteroppgave om rekkverksender, det vil si endestykkene på vegrekkverkene.
Senere har hun arbeidet i Vegdirektoratet med rekkverksnormalen. I en alder av 33 år har hun nå overtatt alle aksjene i farens rekkverksbedrift, Arvid Gjerde i Innfjorden i Rauma, med 50 ansatte.
Skal redde liv Marianne Gjerde sier at det beste og tryggeste hadde vært å bygge veger på steder der rekkverk var unødvendig, det vil si på steder med et trygt sideterreng. En stor og flat potetåker ville være ideelt sideterreng med tanke på trafikksikkerheten. Men siden det er vanskelig å få til alle steder i Norge, er vegrekkverket til god hjelp og har bidratt til å forhindre mange ulykker og utforkjøringer.
- For at rekkverkene langs vegene skal fungere så optimalt som muli
Gå til medietSenere har hun arbeidet i Vegdirektoratet med rekkverksnormalen. I en alder av 33 år har hun nå overtatt alle aksjene i farens rekkverksbedrift, Arvid Gjerde i Innfjorden i Rauma, med 50 ansatte.
Skal redde liv Marianne Gjerde sier at det beste og tryggeste hadde vært å bygge veger på steder der rekkverk var unødvendig, det vil si på steder med et trygt sideterreng. En stor og flat potetåker ville være ideelt sideterreng med tanke på trafikksikkerheten. Men siden det er vanskelig å få til alle steder i Norge, er vegrekkverket til god hjelp og har bidratt til å forhindre mange ulykker og utforkjøringer.
- For at rekkverkene langs vegene skal fungere så optimalt som muli