5. mars møtte Pilotforbundet representanter fra Arbeids- og sosialdepartementet og Samferdselsdepartementet, for å diskutere et økende behov for en kompetansestøtteordning til permitterte piloter. Pilotene er helt avhengige av å vedlikeholde sertifikatene sine i en tid de ikke er på vingene. Ifølge leder for Pilotforbundet i Parat, Oddbjørn Holsether, var de tydelige på problemstillingen overfor departementene. - Problemet er at når mange piloter permitteres, får de ikke vedlikeholdt sertifikatene sine. Dette medfører en stor risiko for køer i flysimulatorer, koordineringsvansker, og lang ventetid før vi har en fulloperasjonell luftfart i landet etter pandemien, mener Holsehter.
Pilotforbundet ba regjeringen komme med en kompetansestøtteordning til permitterte piloter. Støtteordningen håpet de ville innebære midler til flysimulatorkostnader, samt en plan for koordinering rund bruken av flysimulatorene. - I Norge har vi ikke slike simulatorer på hvert hjørne. Det er også viktig å huske på at det alltid må være to piloter som sammen bruker simulatoren, da det alltid er to piloter som flyr kommersielt, sier Holsether.
- Dersom d