Våre Veger
08.11.2021
Vegvesenet håper å signere kontrakt med entreprenøren våren 2023. Og fem år senere - i 2028 - skal den nye vegtunnelen under Oslofjorden være ferdig.
STATUS I MIDTEN AV OKTOBER 2021: Prosjektet har gjennomgått KS2, rapporten derfra er kommet, og det er et langt skritt videre. Neste steg er å sende det hele videre til Stortinget. Prosjektledelsen venter nå på tilbakemelding fra departementet, før det skal leveres forslag til stortingsproposisjon. Den skal ifølge planen behandles i desember.
- Så er planen at vi har ferdig konkurransegrunnlag og lyser ut konkurransen på nyåret eller til våren. Deretter følger prekvalifisering og forhandlinger. Vi regner med at det vil ta et år før vi kan signere kontrakten med den aktuelle entreprenøren, og da er vi kommet til våren 2023, forteller prosjektleder Anne-Grethe Nordahl.
I sin tid var dette prosjektet tenkt å være en byggherrestyrt entreprise. Det har prosjektledelsen gått vekk fra. Det blir en totalentreprise.
- Årsaken til det er at selv om det er et stort prosjekt, så er det svært mye gjentagende arbeid. Det er veldig mange tunnelmeter som skal bygges. Vi mener at entreprenøren kan håndtere grensesnittproblemene bedre enn om vi skal legge opp til flere entrepriser og leveranser. Og: Totalentreprise er Vegvesenets hovedstrategi for så store prosjekter, sier Nordahl.
Prosjektet inneholder også noe innslag av enhetspriser, for å redusere risikoen for både byggherre og entreprenør. Først og fremst gjelder det fjellsikring og injeksjoner. Der er det vanskelig å kvantifisere disse mengdene på forhånd. Dessuten gjelder det oppgraderingsarbeidene i den gamle Oslofjordtunnelen.
Og hvordan virker så interessen å være for dette store prosjektet?
Vegvesenet gjennomførte en leverandørkonferanse i juni, og inviterte deretter til en-til-en-møter med de entreprenørene som ville. Da meldte det seg flere. Møtene er gjennomført og Vegvesenet sier de har få
Gå til mediet- Så er planen at vi har ferdig konkurransegrunnlag og lyser ut konkurransen på nyåret eller til våren. Deretter følger prekvalifisering og forhandlinger. Vi regner med at det vil ta et år før vi kan signere kontrakten med den aktuelle entreprenøren, og da er vi kommet til våren 2023, forteller prosjektleder Anne-Grethe Nordahl.
I sin tid var dette prosjektet tenkt å være en byggherrestyrt entreprise. Det har prosjektledelsen gått vekk fra. Det blir en totalentreprise.
- Årsaken til det er at selv om det er et stort prosjekt, så er det svært mye gjentagende arbeid. Det er veldig mange tunnelmeter som skal bygges. Vi mener at entreprenøren kan håndtere grensesnittproblemene bedre enn om vi skal legge opp til flere entrepriser og leveranser. Og: Totalentreprise er Vegvesenets hovedstrategi for så store prosjekter, sier Nordahl.
Prosjektet inneholder også noe innslag av enhetspriser, for å redusere risikoen for både byggherre og entreprenør. Først og fremst gjelder det fjellsikring og injeksjoner. Der er det vanskelig å kvantifisere disse mengdene på forhånd. Dessuten gjelder det oppgraderingsarbeidene i den gamle Oslofjordtunnelen.
Og hvordan virker så interessen å være for dette store prosjektet?
Vegvesenet gjennomførte en leverandørkonferanse i juni, og inviterte deretter til en-til-en-møter med de entreprenørene som ville. Da meldte det seg flere. Møtene er gjennomført og Vegvesenet sier de har få