AddToAny

Over nyttår kommer totalentreprisen på rundt 3300 millioner

Over nyttår kommer totalentreprisen på rundt 3300 millioner
Vegvesenet håper å signere kontrakt med entreprenøren våren 2023. Og fem år senere - i 2028 - skal den nye vegtunnelen under Oslofjorden være ferdig.
STATUS I MIDTEN AV OKTOBER 2021: Prosjektet har gjennomgått KS2, rapporten derfra er kommet, og det er et langt skritt videre. Neste steg er å sende det hele videre til Stortinget. Prosjektledelsen venter nå på tilbakemelding fra departementet, før det skal leveres forslag til stortingsproposisjon. Den skal ifølge planen behandles i desember.
- Så er planen at vi har ferdig konkurransegrunnlag og lyser ut konkurransen på nyåret eller til våren. Deretter følger prekvalifisering og forhandlinger. Vi regner med at det vil ta et år før vi kan signere kontrakten med den aktuelle entreprenøren, og da er vi kommet til våren 2023, forteller prosjektleder Anne-Grethe Nordahl.
I sin tid var dette prosjektet tenkt å være en byggherrestyrt entreprise. Det har prosjektledelsen gått vekk fra. Det blir en totalentreprise.
- Årsaken til det er at selv om det er et stort prosjekt, så er det svært mye gjentagende arbeid. Det er veldig mange tunnelmeter som skal bygges. Vi mener at entreprenøren kan håndtere grensesnittproblemene bedre enn om vi skal legge opp til flere entrepriser og leveranser. Og: Totalentreprise er Vegvesenets hovedstrategi for så store prosjekter, sier Nordahl.
Prosjektet inneholder også noe innslag av enhetspriser, for å redusere risikoen for både byggherre og entreprenør. Først og fremst gjelder det fjellsikring og injeksjoner. Der er det vanskelig å kvantifisere disse mengdene på forhånd. Dessuten gjelder det oppgraderingsarbeidene i den gamle Oslofjordtunnelen.
Og hvordan virker så interessen å være for dette store prosjektet?
Vegvesenet gjennomførte en leverandørkonferanse i juni, og inviterte deretter til en-til-en-møter med de entreprenørene som ville. Da meldte det seg flere. Møtene er gjennomført og Vegvesenet sier de har få
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt