NTL-magasinet
17.10.2018
NTLerne på Sola lufthavn ser flere tegn som gjør at de frykter konkurranseutsetting rykker nærmere.
Rett før sommeren kom de ansatte i Avinor og ledelsen til enighet om en verkebyll som har ligget der lenge: pensjonsordninga.
Avinor har vært nær streik i hvert hovedoppgjør siden 2012, hovedsakelig på grunn av pensjon. Etter flere utsettelser, ble de i år enige om to pensjonsavtaler: én for Avinor og én for Avinor Flysikring.
Nye ordninger. For Avinor-ansattes del lukkes ordningen de har i Statens pensjonskasse, slik at de som er ansatt i dag beholder den ordningen de har, mens nyansatte får en innskuddspensjon. For ansatte i Avinor Flysikring blir ordningen for de som er 53 år eller eldre per 1. januar videreført, mens de andre skal over på en innskuddspensjon.
Pensjonsavtalene er nå tariffesta. I tillegg blir særaldersgrensene framover videreført som en driftspensjon.
- Jeg er fornøyd. Vi slapp
Les opprinnelig artikkelAvinor har vært nær streik i hvert hovedoppgjør siden 2012, hovedsakelig på grunn av pensjon. Etter flere utsettelser, ble de i år enige om to pensjonsavtaler: én for Avinor og én for Avinor Flysikring.
Nye ordninger. For Avinor-ansattes del lukkes ordningen de har i Statens pensjonskasse, slik at de som er ansatt i dag beholder den ordningen de har, mens nyansatte får en innskuddspensjon. For ansatte i Avinor Flysikring blir ordningen for de som er 53 år eller eldre per 1. januar videreført, mens de andre skal over på en innskuddspensjon.
Pensjonsavtalene er nå tariffesta. I tillegg blir særaldersgrensene framover videreført som en driftspensjon.
- Jeg er fornøyd. Vi slapp