Våre Veger
27.02.2017
Hadde det ikke vært for de romslige tunnelløpene i Lierbakkene, kunne det blitt temmelig komplisert å rehabilitere tunnel på en veg med hele 60.000 i ÅDT.
Vegen mellom Liertoppen og Drammen kunne i sin tid by på flere eksotiske samferdelsopplevelser for mange østlendinger: dels en av de første bomvegene i Norge (etablert i 1975) og dels noen av de første vegtunnelene på sentrale østlandet (åpnet i 1966). Altså Fosskolltunnelene.
Tunneldirektiv og tidens tann krever sitt. Nå blir tunnelen helt ny innvendig.
Stor elektrokontrakt
- Prosjektet er egentlig todelt, forteller vegvesenets prosjektleder Helge Thorsby.
Høsten 2015 var entreprenør Scanmatic ferdig med en stor elektrokontrakt til rundt 40 millioner kroner for strekningen Bragerøya-Liertoppen. Da sto trafikkstyringen ferdig med bommer, rødblink og kjørefeltsignaler, og det hele styres av veitrafikksentralen i Porsgrunn. Inkludert er fire porter for omkjøring mellom filene, to sør for og to nord for tunnelen, samt 130 kjørefeltsignaler som skal lede trafikken mellom løpene når de
Gå til medietTunneldirektiv og tidens tann krever sitt. Nå blir tunnelen helt ny innvendig.
Stor elektrokontrakt
- Prosjektet er egentlig todelt, forteller vegvesenets prosjektleder Helge Thorsby.
Høsten 2015 var entreprenør Scanmatic ferdig med en stor elektrokontrakt til rundt 40 millioner kroner for strekningen Bragerøya-Liertoppen. Da sto trafikkstyringen ferdig med bommer, rødblink og kjørefeltsignaler, og det hele styres av veitrafikksentralen i Porsgrunn. Inkludert er fire porter for omkjøring mellom filene, to sør for og to nord for tunnelen, samt 130 kjørefeltsignaler som skal lede trafikken mellom løpene når de