Forslaget innebærer at kontrollkameraer vil bli satt opp ved svenskegrensen og på nærmere 400 steder i Sverige. Illustrasjonsfoto: F. Dahl. En svensk utredning skulle tirsdag i forrige uke presentere et forslag til en ny svensk kilometeravgift for tunge kjøretøy. Den svenske regjeringen ville plutselig ikke ha noen pressekonferanse om utredningen den hadde bestilt (SOU 2017:11), men nå er utredningen uansett trykket og offisiell.
Utredningen er på 997 sider, og selv om den ikke blir politisk akseptert direkte, er det to interessante sider ved forslaget som er verdt å notere seg; den ene er at et flerårig forskningsarbeid ligger til grunn for avgiften, den andre er at avgiftssystemet er utformet for å skape innovasjon.
Forslaget innebærer at også norske lastebiler som kjører inn i Sverige må betale den nye avgiften.
Kamerabasert kontroll
Avgiften skal, om den klarer seg gjennom de politiske utfordringene, innføres 1. mai 2021, og den har som hovedhensikt å internalisere den tunge trafikkens slitasje- og miljøkostnader.
Forslaget gjelder svenske og fremmede lastebiler og kombinasjoner på minst 12 tonn. Eieren av en slik lastebil må være tilknyttet en godkjent tjenesteleverandør som lagrer informasjon