Riksrevisjonens undersøkelse fra i fjor viser imidlertid at godsoverføringsmålet ikke blir nådd og at myndighetene ikke har klart å styrke konkurranseevnen til sjø- og jernbanetransport sammenliknet med vegtransport (se f.eks. [1]).
Erfaring fra en bred samfunnsanalyse av godstransport til NTP 2018-2029 («Bred godsanalyse») viste at gods som kommer på bane til Norge har en større tilbøyelighet til å gå videre på bane, sammenlignet med gods som må omlastes til bane etter ankomst i Norge.
I teorien vil dermed godsoverføringspotensialet også i Norge kunne øke om mer av importen flyttes over til sjø eller bane.
I en fra i sommer viser vi imidlertid at utviklingen heller går i motsatt retning. Spesielt gjelder det import med jernbane, mens import til Norge med lastebil viser fortsatt vekst, noe som særlig gjelder for import med lastebiler fra lavkostnadsland.
Samtidig som overføring av gods fra veg til sjø og jernbane har vært en politisk målsetting, har flere utviklingstrekk forbedret rammebetingelsene for lastebiler og dermed lastebilens konkurranseevne.
Med bakgrunn i dette og på oppdrag fra transportvirksomhetene, har vi sett på ulike tiltak som kan gjøres på nordisk nivå for at mer av godset til Norge skal komme med jernbane eller s