Fra et rasjonelt perspektiv er det imidlertid vanskelig å finne gode argumenter for hvorfor dette prosjektet skal realiseres. I denne artikkelen argumenterer jeg for hvorfor Nord-Norgebanen aldri bør bygges.
Om prosjektet
Ideen om å binde Nord-Norge sammen med resten av landet med jernbane stammer fra slutten av 1800-tallet, og var i store deler av det 20. århundre en viktig sak i politikken og et krav fra Nord-Norge.
Ved krigsutbruddet i april 1940 var Nordlandsbanen fullført frem til Mosjøen. Tyskerne førte banen videre nordover og opp på Saltfjellet ved hjelp av krigsfanger under okkupasjonen.
Den tyske krigsmakten begynte også å bygge Polarbanen mellom Fauske og Narvik. En del tunneler ble fullført på den 130 kilometer lange strekningen, og flere av disse er etter krigen ombygget til vegtunneler (E6), mens andre er blitt stående som gapende hull. Alt arbeid med jernbanen ble stoppet ved freden i 1945.
Da Nordlandsbanen til Bodø åpnet