Våre Veger
30.06.2021
Tre bruer bukter seg mot horisonten som de mest synlige delene av Nordøyvegen ute i havgapet utenfor Skjeltene i Ålesund kommune. Det spektakulære fastlandssambandet har startet innspurten for første del, som skal åpnes til jul.
ÅPNINGENE AV DE tre bruene som inngår i det store fylkesvegprosjektet til 5,6 milliarder kroner betyr at Lepsøya, Haramsøya og Flemsøy/Skuløy blir landfaste til jul. Det sørger de tre bruene for som binder Lepsøya til fastlandet, og Haramsfjordtunnelen som binder aksen Skjelten-Lepsøya sammen med Haramsøya.
Resten av Nordøyvegprosjektet skal åpnes sommeren 2022. Det betyr i realiteten de resterende to undersjøiske tunnelene med tilhørende veger som binder sammen de fem største av Nordøyene i det værharde samfunnet med totalt 2700 innbyggere helt ute i havgapet på Sunnmøre.
Skanska er hovedentreprenør på det store byggeprosjektet i regi av Møre og Romsdal fylkeskommune. Samlet kostnadsramme er på hele 5,6 milliarder kroner.
800 meter samvirkebru
Den største av bruene som bygges er Lepsøybrua, som med sine 800 meter ruver mest i havgapet. Dette er en samvirkebru med stålkasse i sju spenn, det lengste på 155 meter. Her er seilingsløpet 100x41 meter, og brua krysser en mudret skipsled som er
Gå til medietResten av Nordøyvegprosjektet skal åpnes sommeren 2022. Det betyr i realiteten de resterende to undersjøiske tunnelene med tilhørende veger som binder sammen de fem største av Nordøyene i det værharde samfunnet med totalt 2700 innbyggere helt ute i havgapet på Sunnmøre.
Skanska er hovedentreprenør på det store byggeprosjektet i regi av Møre og Romsdal fylkeskommune. Samlet kostnadsramme er på hele 5,6 milliarder kroner.
800 meter samvirkebru
Den største av bruene som bygges er Lepsøybrua, som med sine 800 meter ruver mest i havgapet. Dette er en samvirkebru med stålkasse i sju spenn, det lengste på 155 meter. Her er seilingsløpet 100x41 meter, og brua krysser en mudret skipsled som er