I rapporten skisseres tre ulike hovedscenarier utarbeidet ved hjelp av TØIs framskrivingsmodell for kjøretøyparken - BIG. Scenariene har fått navnene
Hvileskjærbanen Tiltaksbanen Forseringsbanen
Scenariene er lagd slik at de alle sammen tilfredsstiller den etterspørselen etter person- og godstransport som framkommer i Nasjonal transportplan (NTP) 2022-2033. Det gjør at banene kan sammenliknes på et «fair» grunnlag.
Analysen er innrettet mot innfrielse av Norges klimaforpliktelser etter Paris-avtalen og EUs innsatsfordelingsmekanisme. Framskrivingene omfatter derfor kun klimagassutslipp på norsk område og tar ikke opp energiforbruk og utslipp knyttet til produksjon av kjøretøy. De fanger heller ikke opp energibruk og utslipp ved bygging og drift av veiinfrastruktur - eller de endringer i dette som måtte følge av de ulike utviklingsbanene.
Hvileskjærbanen: dagens virkemidler videreført
Hvileskjærbanen innebærer, som navnet tilsier, at vi i grove trekk viderefører den nåværende virkemiddelbruken uten ytterligere tilstramming. Vi glir så å si videre i det tempoet i energiomstillingen som vi har oppnådd med alle tidligere «fraspark». Det forventes likevel en viss vekst i elbilenes markedsandel, rett og slett fordi elbilene blir både billigere og bedre.
EFTAs overvåkingsorgan har godtatt fortsatt momsfritak for elbiler fram til utgangen av 2022. Så vel hvileskj