AddToAny

Mer ubehag av trengsel

FORSKNING: En ny datainnsamling i regi av TØI bekrefter hypotesen om at andelen kollektivreisende som føler ubehag i trange vogner/busser har økt betydelig under pandemien.
Spørreundersøkelsen ble foretatt i Osloregionen og Trondheimsregionen på et tidspunkt (slutten av april 2021) da smittepresset var høyt og mange voksne fremdeles var uvaksinert. Undersøkelsen viser blant annet:

Andelen reisende som kan føle ubehag av å stå trangt har økt fra 61 % til 91 % som følge av korona

Andelen som kan føle ubehag under korona er en del høyere for kvinner (95 %) enn menn (85 %)

Reisende benytter seg i mindre grad av ledige sitteplasser og er mer tilbøyelige til å vente en avgang når trengselsnivået er høyt

Betalingsvillighet for å redusere trengsel om bord har økt

I forbindelse med en stor undersøkelse om folks betalingsvillighet i 2018 (den såkalte nasjonale verdsettingsstudien, TØI-rapport 1762/2020) ble det undersøkt og tallfestet preferanser for å unngå trengsel om bord på kollektivtransport.

Med mål om å undersøke hvordan disse preferanser har endret seg under pandemien, ble det gjennomført en ny spørreundersøkelse i april 2021.

Denne undersøkelsen er finansiert av Jernbanedirektoratet samt to pågående forskningsprosjekter, CAPSLOCK og CODAPT, som begge er finan

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Takk til Heidi Tomten for kommentarer til mine innvendinger mot opphøyde sykkelfelt. Jeg tror noe av problemet i diskusjonen er at vi har ulike oppfatninger av hva som er de største problemene mht.
Samferdsel 03.02.2022
Vi har merket oss Torkel Bjørnskaus innlegg i Nordre Aker Budstikke og på TØI sine nettsider, hvor han lener seg på tall fra Oslo skadelegevakt,
Samferdsel 31.01.2022
Det har kommet mange synspunkter og motinnlegg etter mitt utspill om opphøyde sykkelfelt. Det er bra. Det er viktig å få diskutert dette.
Samferdsel 10.01.2022
Det foreløpige tallet for antall drepte i trafikken i 2021 er 87. Foreløpig tall i 2020 var 95, endelig tall ble 93. Nedgangen i antall drepte i trafikken fortsetter.
Samferdsel 05.01.2022
I en artikkel i Nordre Aker Budstikke (NAB) argumenterer jeg for at opphøyd sykkelfelt ikke er noen god løsning, og implisitt at vanlige sykkelfelt er bedre.
Samferdsel 04.01.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt