Våre Veger
04.05.2017
Å drive vegtunnel med noen få meters overdekning til nærmeste bolighus byr på utfordringer. Men i Harstad holder entreprenøren god fremdrift og er nå halvvegs gjennom Harstadåsen.
Forholdet til naboene er et av de viktigste hensynene byggeledelsen har å tenke på under drivingen av den 1,4 kilometer lange tunnelen som skal sluse gjennomgangstrafikken under sentrum. Tunnelen er det største og helt klart viktigste enkelttiltaket i vegpakken.
Harstad sentrum har en årsdøgntrafikk på mellom 15.000 og 17.000, og belastningen på byens vegnett har vært så stor at det i praksis har vært etableringsstopp for kjøpesentre og andre trafikkdrivende tiltak.
Den delvis bompengefinansierte bypakken var derfor en pille byens befolkning til slutt valgte å svelge, og resultatet lot ikke vente på seg: Reguleringsmyndighetene kunne endelig gi tommel opp for kjøpesenterutbygginger, næringsbygg og nye boligprosjekter i et omfang byen ikke har opplevd på flere tiår. Men dette bidro samtidig til økt trafikk i en allerede sprengt trafikkmaskin. Og her satte man altså i gang anleggsarbeid.
- Ja, sånn kan det sies. Og det var utfordrende å finne løsninger som gjorde det trygt for både kjørende, gående og anleggsarbeidere. Fellesnevneren bak at vi så langt har vært spart for ulykk
Gå til medietHarstad sentrum har en årsdøgntrafikk på mellom 15.000 og 17.000, og belastningen på byens vegnett har vært så stor at det i praksis har vært etableringsstopp for kjøpesentre og andre trafikkdrivende tiltak.
Den delvis bompengefinansierte bypakken var derfor en pille byens befolkning til slutt valgte å svelge, og resultatet lot ikke vente på seg: Reguleringsmyndighetene kunne endelig gi tommel opp for kjøpesenterutbygginger, næringsbygg og nye boligprosjekter i et omfang byen ikke har opplevd på flere tiår. Men dette bidro samtidig til økt trafikk i en allerede sprengt trafikkmaskin. Og her satte man altså i gang anleggsarbeid.
- Ja, sånn kan det sies. Og det var utfordrende å finne løsninger som gjorde det trygt for både kjørende, gående og anleggsarbeidere. Fellesnevneren bak at vi så langt har vært spart for ulykk