Allerede i løpet av 2020 regner hun med at de nye lovreglene er vedtatt av Stortinget. Går det som hun, og andre i bransjen, forventer, kommer endringene blant annet til å gå ut over lønnsomheten, føre til høyere krav til medarbeider n e og gjøre terskelen for nyetablering i bransjen høyere.
- Dette er en brytningstid for inkassobransjen. Vi kan spille en mye viktigere rolle i samfunnet enn vi gjør i dag, men da må tilliten til bransjen styrkes, sier H j ellegjerde Martinsen.
MÅ STYRKE TILLITEN
Hun ønsker de forventede endringene i inkassoloven velkommen og tror at bransjen kan bruke dem til å oppnå styrket tillit i samfunnet.
- Bransjen er viktig for at kredittmarkedet skal fungere godt både for de m som gir lån, og de m s om tar opp lån. Dette samfunnsansvaret må vi røkte gjennom økt tillit.
Hun understreker at tillit, både hos låntaker og långiver, til at markedet fungerer, og til at selskaper som det hun leder, er både kompetent, etisk og forbrukervennlig.
- Jeg får ikke skyldnerne til å ringe meg hvis vi ikke har et godt rykte på oss utad, og hvis folk ikke har tillit til at vi vil hjelpe, sier hun.
Lindorff inngår mellom 700 og 800 avtaler hver dag med personer om utsatt betaling.
- Det kan du ikke gjøre uten at du forstår skyldners situasjon, du må ha litt jus-bakgrunn, du må vite hva du snakker om. Dette er personer i en sårbar situasjon. Etikk er svært viktig. Alle skal behandles på en ordentlig måte, og da må du ha kompetanse om det du holder på med.
BRUKERVENNLIG INKASSO
Etter at Justisdepartementet ved nyttår har mottatt vurderingene fra ekspertgruppen som har vært i arbeid et års tid, håper hun at det raskt utarbeides et lovforslag som Stortinget kan få vedtatt innen 202