VIKERSUND: De 70 ansatte i den lille lokalbanken i skiflyvningsbygda Modum har ikke manglet arbeidsoppgaver det siste året. For å oppfylle hvitvaskingslovens krav til legitimasjonskontroll har de gjennomført to store prosjekter og kom i mål med sitt arbeid like før den endelige fristen fra Finanstilsynet gikk ut 17. januar.
MANGLET 7 000 PASS
Ledelsen valgte å organisere arbeidet med legitimasjonskontrollen i to prosjekter.
- Det første prosjektet startet i oktober 2018. Da gikk vi igjennom våre kundelister og fant ut at vi manglet passet til 7 000 personkunder med BankID. Siden det er strenge krav til legitimasjon av den elektroniske signaturen, sendte vi ut 6 000 mail og 1 000 brev og ba kundene møte opp i banken med pass, forteller Anne Leversby. Hun er både fagansvarlig for AML området (for legitimasjonskontrollen) og hovedtillitsvalgt.
Vi var veldig spente på hvor mange kunder som ville komme
For at ikke alle kundene skulle komme til banken med en gang, ble epostene og brevene sendt ut i puljer. På dette tidspunktet var liten offentlig informasjon om hvorfor nåværende kunder måtte legitimere sitt kundeforhold med pass. Derfor var det langt fra alle kundene som møtte opp. Noen av dem som kom i banken ga klar beskjed om at dette synes de var helt unødvendig.
STOR DUGNAD: - Alle måtte trå til for å komme i mål med legitimasjonskontrollen, sier fagansvarlig Anne Leversby.
- Vi var veldig spente på hvor mange kunder som ville møte opp i banken. For å gjøre det enklere for kundene holdt vi kveldsåpent tirsdager, torsdager. I tillegg holdt vi også lørdagsåpent i den mest hektiske perioden. Vi trodde vi hadde lagd en god plan for arbeidet, men mange kunder var trege til å komme med passet. En rekke eldre kunder hadde ikke pass eller hadde vanskelige for å komme seg til banken. Dette ble krevende for oss og vi gjorde alt det som var mulig for å verifisere disse kundeforholdene på andre måter, forteller Leversby.
LESTE TILSYNSRAPPORTER
Etter hvert som arbeidet med å kontrollere passet til kundene gikk framover, opplevde de ansatte i SpareBank 1 Modum at Finanstilsynet skjerpet kravene til oppfølging av retningslinjene. Samtidig økte tempoet i legitimasjonskontrollen. For å øke sin kunnskap, leste de ansatte flere tilsynsrapporter som andre banker hadde fått fra Finanstilsynet. På den måten ble de bedre rustet til å gjøre et grundig arbeid i egen bank.
9. oktober 2019 fikk bankene som ikke hadde kontroll på legitimasjonen fra sine kunder, kniven på strupen. Fi