Med elektrisk menes her enten flymotorer som går på strøm eller på hydrogen (brenselceller). Med hybrid menes her fly som har både fossil/biodrivstoffdrevne og elektriske motorer.
Per i dag ser det kun ut til å være ett elektriske fly på markedet globalt sertifisert for ordinær flygning, to-seteren Pipistrel Alpha Electro. Dette el-småflyet er mest egnet for flyskoler, flytaxiselskaper og sightseeing. Videre er flere elektriske småfly under utvikling.
Norske OSM Aviation har for eksempel lagt inn bestilling på 60 elfly fra amerikanske Bye Aerospace til trening og utdanning. Bye Aerospaces eFlyer 2 forventes å være sertifisert innen 2020.
Flere verdenslanseringer i 2019
I 2019 hadde flere små batterielektriske flymodeller og passasjerdrone-modeller («flyvende biler») sine første testflyvninger, blant andre: Lilium (selskapets femseter), City Airbus (eVTOL) fra Airbus (eVTOL = elektrisk lite fly som tar av og lander vertikalt) og Aurora eVTOL fra Boeing.
Canadiske Harbour Air foretok i desember 2019 hva selskapet flagget som en «verdens første»-begivenhet, en testflytur med et sjøfly ment for kommersiell bruk. Selskapet ønsker å bli verdens første helelektriske sjøflyselskap.
Harbour Air flyr, i dag med ordinære sjøfly, personer mellom ulike destinasjoner i Canada og USA og har rundt 500 000 passasjerer hvert år.
Harbours Airs mye omtalte testflyvning med et elektrisk sjøfly. Foto: Harbour Air
Det hydrogenelektriske flyet fra ZeroAvia med seks seter hadde også sine første testflygninger i 2019, i USA. Dette presenterer selskapet som «verdens største nullutslippsfly». Målgruppen er forretningsreisende, og selskapet ønsker å introdusere