Sotrabrua over Knarresundet mellom Lillesotra og Bergen. Artikkelforfatterne skriver at «siden broen åpnet i 1971, har befolkningen på øyene utenfor mer enn tredoblet seg, og trafikken har vokst fra drøye 600 kjøretøy per døgn til nærmere 30 000.» Foto: broer.no Å erstatte ferjer med faste vegforbindelser har vært en viktig del av norsk transportpolitikk i flere tiår. Målet med broer og tunneler har blant annet vært å opprettholde spredt bosetting og å støtte økonomisk utvikling i områder med verdifulle naturressurser, men hvor tilgjengeligheten til nasjonale og internasjonale markeder har vært mindre god.
Trafikkprognoser er en viktig del av plan- og beslutningsgrunnlaget for nye veger, men dette er krevende når endringene i reisetid er store.
Denne artikkelen, som er en oppsummering av Welde mfl. (2017), ser på hvor treffsikre trafikkprognosene i ferjeavløsningsprosjekter har vært samt hvordan trafikkutviklingen har vært etter åpning. Vi beskriver og kommenterer hva som har skjedd, men går ikke langt i å analysere årsa