AddToAny

Kostnadspress preget 2022 - nå frykter mange bedrifter sv akere kjøpekraft hos kundene

Også i årets aller første utgave av bransjebladet Kjøttbransjen har nærmere 30 kjøttbedrifter svart på fire konkrete spørsmål om fjoråret og forventninger om det nye året. De aller fleste bedriftene har i 2022 hatt en fin salgsutvikling, men usikkerhet knyttet til strøm- og råvarepriser setter sitt tydelige preg på forventningene for 2023.
... Og ikke minst er usikkerheten stor med tanke på folks generelle kjøpekraft. KJELL-OVE OFTEDAL z Daglig leder z Røros Slakteri/Røros Kjøtt
? Vi har hatt stor vekst i slaktingen i 2022 og forventer ytterligere vekst i 2023. Vi går derfor fra en omsetning på 90 millioner kroner 2021 til ca. 130 millioner kroner 2022. Vi har også en god resultatutvikling uten at jeg kan si eksakt hva den vil være på for fjoråret.
? Røros Slakteri har vært hardt rammet av de voldsomme prisene på strøm i hele 2022, og er heller ikke kvalifisert for strømstøtte. De høye strømutgiftene er en stor utfordring for bedriftene i vår bransje som har så små marginer.
? Vi planlegger å investere i nytt komplett kjøleanlegg i 2023.
? Jeg er bekymret for konsekvensene av de vedvarende ekstreme energikostnadene. Dette skaper redusert kjøpekraft i befolkningen og en inflasjonsspiral som vil medføre utfordringer for mange fremover. Jeg forventer at regjeringen følger opp lovnaden om betydelige lavere fastprisavtaler på strøm for næringslivet, men vet ikke lenger hva jeg skal tro på.
RENE NIELSEN z Daglig leder z Prima Brands, Nærbø
? Prima Brands hadde en mindre salgsutvikling enn budsjettert, men vi ender omsetningsmessig på nivå med 2021. Resultatutviklingen er negativ, primært som følger av økte kostnader og ubalanser i markedet. ? I veldig stor grad. Strømsituasjonen er krevende og svært uforutsigbar for oss som driver i denne del av landet. Det vil ødelegge mye av verdiutviklingen i regioner, og det skaper skjev konkurranse - om der ikke finnes en god langsiktig løsning raskt.
? Vi vil gjennomføre ytterligere investeringer i vår infrastruktur i tråd med strategiplanen vår, som primært har fokus på verdiutvikling og konseptbygging fra jord til bord. ? Jeg forventer at vi via god strategisk disiplin vil være i stand til å utvikle Prima Brands videre som matvirksomhet og utvikle vår posisjon i verdikjeden, også i et vanskelig 2023. Jeg er bekymret for den generelle kostnadsveksten på alle innsatsfaktorer, samt at vi fortsatt skal oppleve et ubalansert markedet som i sum driver opp kostnadsnivået ytterlig.
JIMMY HØGBERGET z Daglig leder z Toten Kjøtt AS ? Omsetningen ble den samme i 2022 som i 2021. Vi havnet på 98,5 millioner kroner og er veldig fornøyde med det.
? Vi har heldigvis vært med på strømavtalen gjennom Norsk Kjøtthandel. Det har spart oss for noen hundre tusen kroner i kostnader, men likevel ble strømkostnaden dobbelt så høy i 2022 som i 2021. Det ser ut til at høye strømpriser kommer til å følge oss langt inn i 2023 og også 2024. Lave strømpriser, slik vi kjenner de fra tidligere, tror jeg dessverre ikke vi får oppleve igjen med de forutsetningene Nord Pool og EU gir.
? Vi har investert ganske mye i maskiner og bygg de siste årene. I 2023 vil det bli investert ytterligere i effektivisering av pakkeriet. ? Vi har forventning om fortsatt stabil omsetning. Krig og pandemi skaper mye usikkerhet og det er viktig å følge tett på i forhold til sikring av råvarer. Det blir også spennende å se hvordan prisutviklingen blir utover våren og sommeren.
RUNE DULLUM z Daglig leder z Slakthuset Eidsmo Dullum AS, Kvål
? Vi er meget godt fornøyd med den responsen vi har i tilførselsmarkedet. I 2022 har vi nærmere ni prosent økning på storfeslaktingen vår og nesten fem prosent på småfeslaktingen. Det betyr at flere bønder velger å slakte hos oss og at vi er en attraktiv samarbeidspartner for bonden med de tjenestene vi tilbyr. Vi har hatt en meget stabil drift gjennom den hektiske høstslaktingen og vil berømme de ansatte for deres bidrag. Tilnærmet fravær av sykefravær i høst sier det meste. Basert på dette håper vi at det også er samsvar på bunnlinjetallet som vi skal jobbe frem på nyåret.
? I fjorårets 11 første måneder var vi upåvirket av høye strømpriser og kostnaden er faktisk ned hele 15 prosent mot 2021. Så fikk vi kjenne på ekstremt høye priser i desember, og skjønner godt hvor hardt og urimelig dette kan belaste enhver drift.
? Med de anleggene vi drifter, har vi fremdeles ledig kapasitet og det er ikke nødvendig med utvidelser. Ettersom anleggene er av eldre modell, skal vi fortsette det viktige arbeidet med vedlikehold for å sikre fortsatt like stabil drift som vi har nå. Håper å få levert minst en ny dyrebil i inneværende år og det er ser vi fram til!
? Bekymringene er knyttet til de nevnte strømkostnadene, men også til det generelle kostnadsnivå her i landet. Det har vært store prisøkninger på helt slakt og de skal videre opp i 2023. Samtidig er mye slakt lagt på reguleringslager. Forbruksmønsteret til den norske kunden vil være avgjørende fremover.
KJELL STOKBAKKEN z Adm. direktør z Norsk Kylling, Orkanger
? 2022 har vært et godt salgsår for Norsk Kylling hvor vi opplevde økt etterspørsel fra både dagligvare, storhusholdning og industrikunder. Etterspørsel og interesse for våre produkter har skutt ytterligere fart som følge av at vi omstilte hele vår kyllingproduksjon til å følge den internasjonale dyrevelferdsstandarden ECC (European Chicken Commitment) utviklet av 36 dyrevernsorganisasjoner i Europa. Dette innebærer blant annet at alle våre fjøs har naturlig lys og at vi produserer med en tetthet i fjøs som er over 30 prosent lavere enn lovpålagte krav i Norge.
? Selv om vi i stor grad har vært forskånet for de største prisøkningene på strøm i 2022, har vi som alle andre vært påvirket av et krevende energimarked. Strømprisen har vært volatil gjennom året med spesielt høye priser i desember. Vi ser også en stor økning på energikostnader i kyllingfjøs tilknyttet vår verdikjede, dette kompenseres kvartalsvis av Norsk Kylling gjennom bondens avregningspris i henhold til vår økonomimodell.
? Ja, vi fortsetter å utvide produksjonsareal fo
Gå til mediet

Flere saker fra Kjøttbransjen

Norske mat- og reiselivsaktører omsatte for over to millioner kroner på den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche i Berlin i januar.
Kjøttbransjen 07.03.2024
Tar noen til orde for en modernisering av landbrukssektoren, blir det fort vist til Armageddon (ren kontraktsproduksjon) på den ene siden, versus trygge og gode samvirkeforetak på den andre.
Kjøttbransjen 07.03.2024
HOLTER Mer smak på pølsene, men for lite egg. Kiwi Holter i Nannestad fikk også kjenne på eggmangelen i vinter.
Kjøttbransjen 07.03.2024
Onsdag 14. februar arrangerte Strinda videregående skole Matmanifestdagen for 13. år på rad. Dagen er feiring av trønderske råvarer og fagfolk innenfor restaurant- og matfag og ble i år støttet av Trondhjems Slakter- og Pølsemakerlaug sitt fond med 10 000 kroner.
Kjøttbransjen 07.03.2024
Kjøttselskapet Danish Crown i Danmark tapte rettssaken om feilaktig klimamerking av svinekjøtt. Det er landets første dom om såkalt «grønnvasking» hvor det gis et falskt inntrykk om miljøfordeler.
Kjøttbransjen 07.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt