HK-Nytt
03.05.2020
Uker med strenge restriksjoner har endret arbeidslivet. Vi har møtt ni HK-medlemmer som har fått kjenne på konsekvensene.
Fra hotell
til lager
Aleksandra Marie Høye kastet seg rundt da hotellet hun jobbet på ble stengt grunnet korona. Nå stortrives hun som lagerarbeider i Kolonial.no.
Mens mange bedrifter sliter tungt under koronaviruset, er det noen få som opplever sine beste tider.
Deriblant Kolonial.no, som kjører ut og leverer dagligvarer på døra til folk i østlandsområdet. Det førte til et massivt behov for flere ansatte - noe Aleksandra Marie Høye gleder seg over.
Hotellresepsjonisten var nemlig rask til å hive seg rundt da hotellet i Oslo sentrum måtte stenge. Mandag 16. mars ble hun permittert - tirsdag 17. mars var hun på opplæring hos Kolonial.no.
- Vi var 30-40 stykker på opplæring, og plutselig var jeg i ny jobb. Jeg hadde aldri tenkt på lagerarbeid til vanlig, smiler Høye når HK-Nytt gjester Kolonial.no-lageret i slutten av mars.
Fra en nokså stillestående resepsjonisttilværelse har hun nå gått over til en hektisk lagertilværelse.
- Jeg savner jo hotellet litt, i alle fall noen dager når det er på sitt mest hektiske her. Men samtidig er det veldig spennende. Det er nesten som å spille et sånn memory-spill, for du må lære deg hvor ting er og jobbe raskt. Det fungerer veldig greit, sier Høye.
Og legger til:
- Og så slipper jeg å nave. Jeg har ikke lyst til å sitte hjemme, da blir jeg bare rastløs. Når man er ung og frisk er det viktig å bidra. Det er jo dugnad!
Ikke minst bidrar de ansatte i Kolonial.no til å få Norge til å gå rundt. De er såkalt samfunnskritisk bedrift, all den tid en god del mennesker trenger matvarer levert på døra, om de er i isolasjon eller karantene.
- Det gjør det ekstra gøy, du føler at du virkelig bidrar, at det er behov for deg, sier Høye.
Og de har innført strenge tiltak i bedriften for å sikre at de ansatte verken får eller sprer smitte. Nøye håndvask, en meters avstand i egen kantine, unngå å trykke på ringeklokker og ikke levere mat innenfor døra til folk er noen av reglene som har kommet.
- Og er du pjusk, så er det karantene i 14 dager. Ingen her på lageret har fått påvist smitte, sier tillitsvalgt Thor Temre.
Med stor økning i antall ansatte og overgang fra 2- til 3-skift er Temre tydelig på at alle ekstra avtaler nå med bedriften er midlertidige.
- Vi firer litt på prinsipper i disse dager. Vi skjønner at det er unntakstilstand. Alle drøftelser har gått rekordfort. Men vi er tydelig på at avtalene vi inngår nå er midlertidige, sier Temre.
Som egentlig skulle feiret ettårig tariffavtale den 1. april. Den feiringa er utsatt.
- Vi får nok bestille ei kake når alt dette er over, flirer klubblederen.
Hun fikk de reisende hjem
Yvonne Franzén gjorde sitt ytterste for å få fortvilte reisende hjem. Så ble også hun permittert.
Yvonne Franzén jobber som produktkoordinator i SAS Ground Handling. Først og fremst på SAS Servicepoint - eller billettkontoret, som de ansatte selv fortsatt kaller det. Her var det travelt etter at alle skoler stengte fredag 13. mars og land etter land valgte å stenge grensene. Det har vært desperasjon blant passasjerene. Både utlendinger som ville ut av Norge, og nordmenn, som ville tilbake til Norge. Alle vil de hjem. En egen «hotline»telefon ble opprettet. Og den gikk til tider varm, med telefoner fra verden over.
- Det har vært mange fortvilte mennesker her de siste ukene. Vi yter jo så god service vi kan til vanlig, også, men de siste ukene har vi virkelig svingt oss rundt en ekstra runde og vel så det, for vi ønsker å hjelpe når det er så prekært som nå, sier Franzén.
Nå har de aller fleste no
Les opprinnelig artikkeltil lager
Aleksandra Marie Høye kastet seg rundt da hotellet hun jobbet på ble stengt grunnet korona. Nå stortrives hun som lagerarbeider i Kolonial.no.
Mens mange bedrifter sliter tungt under koronaviruset, er det noen få som opplever sine beste tider.
Deriblant Kolonial.no, som kjører ut og leverer dagligvarer på døra til folk i østlandsområdet. Det førte til et massivt behov for flere ansatte - noe Aleksandra Marie Høye gleder seg over.
Hotellresepsjonisten var nemlig rask til å hive seg rundt da hotellet i Oslo sentrum måtte stenge. Mandag 16. mars ble hun permittert - tirsdag 17. mars var hun på opplæring hos Kolonial.no.
- Vi var 30-40 stykker på opplæring, og plutselig var jeg i ny jobb. Jeg hadde aldri tenkt på lagerarbeid til vanlig, smiler Høye når HK-Nytt gjester Kolonial.no-lageret i slutten av mars.
Fra en nokså stillestående resepsjonisttilværelse har hun nå gått over til en hektisk lagertilværelse.
- Jeg savner jo hotellet litt, i alle fall noen dager når det er på sitt mest hektiske her. Men samtidig er det veldig spennende. Det er nesten som å spille et sånn memory-spill, for du må lære deg hvor ting er og jobbe raskt. Det fungerer veldig greit, sier Høye.
Og legger til:
- Og så slipper jeg å nave. Jeg har ikke lyst til å sitte hjemme, da blir jeg bare rastløs. Når man er ung og frisk er det viktig å bidra. Det er jo dugnad!
Ikke minst bidrar de ansatte i Kolonial.no til å få Norge til å gå rundt. De er såkalt samfunnskritisk bedrift, all den tid en god del mennesker trenger matvarer levert på døra, om de er i isolasjon eller karantene.
- Det gjør det ekstra gøy, du føler at du virkelig bidrar, at det er behov for deg, sier Høye.
Og de har innført strenge tiltak i bedriften for å sikre at de ansatte verken får eller sprer smitte. Nøye håndvask, en meters avstand i egen kantine, unngå å trykke på ringeklokker og ikke levere mat innenfor døra til folk er noen av reglene som har kommet.
- Og er du pjusk, så er det karantene i 14 dager. Ingen her på lageret har fått påvist smitte, sier tillitsvalgt Thor Temre.
Med stor økning i antall ansatte og overgang fra 2- til 3-skift er Temre tydelig på at alle ekstra avtaler nå med bedriften er midlertidige.
- Vi firer litt på prinsipper i disse dager. Vi skjønner at det er unntakstilstand. Alle drøftelser har gått rekordfort. Men vi er tydelig på at avtalene vi inngår nå er midlertidige, sier Temre.
Som egentlig skulle feiret ettårig tariffavtale den 1. april. Den feiringa er utsatt.
- Vi får nok bestille ei kake når alt dette er over, flirer klubblederen.
Hun fikk de reisende hjem
Yvonne Franzén gjorde sitt ytterste for å få fortvilte reisende hjem. Så ble også hun permittert.
Yvonne Franzén jobber som produktkoordinator i SAS Ground Handling. Først og fremst på SAS Servicepoint - eller billettkontoret, som de ansatte selv fortsatt kaller det. Her var det travelt etter at alle skoler stengte fredag 13. mars og land etter land valgte å stenge grensene. Det har vært desperasjon blant passasjerene. Både utlendinger som ville ut av Norge, og nordmenn, som ville tilbake til Norge. Alle vil de hjem. En egen «hotline»telefon ble opprettet. Og den gikk til tider varm, med telefoner fra verden over.
- Det har vært mange fortvilte mennesker her de siste ukene. Vi yter jo så god service vi kan til vanlig, også, men de siste ukene har vi virkelig svingt oss rundt en ekstra runde og vel så det, for vi ønsker å hjelpe når det er så prekært som nå, sier Franzén.
Nå har de aller fleste no