Parat
26.11.2018
Overføring av seks housemen-stillinger fra Radisson Blu Plaza Hotel til ISS har ført til konflikt og forhandlinger. Problemene skyldes at ansatte sies opp og ISS blir ny arbeidsgiver, samtidig som de fortsette med sine eksisterende oppgaver for hotellet.
Imai fikk housemennene, som sørger for at møte-, spise og festlokaler på hotellet til enhver tid er rigget for de neste som skal bruke rommene, beskjed om at ISS skulle overta deres oppgaver ved hotellet.
Av åtte housemen, var det seks som til slutt skulle flyttes.
Overført - og kuttet
Etter at overføringen var et faktum, startet nedskjæringene. I følge ISS fordi hotellet plutselig bestilte mindre jobb.
På Parat-siden, hvor housemennene er organisert, ser man det som et planlagt kutt, og at hotellets plan er å bruke andre billigere alternativer.
Da housemennene var overdratt kom det ifølge ISS en bestilling fra hotellet som innbar et redusert behov for arbeidskraft. Parat-bladet får opplyst at behovet var redusert fra åtte til to housemen, noe de selv karakteriserer som alt for lite i forhold til jobben som skal gjøres.
Mot ansattes vilje
Slik forklarer en av house-mennene, Robin Andreas Johansson, hvorfor han har takket nei til å jobbe for ISS andre steder enn på Radisson Blu Plaza i Oslo sentrum, og hvorfor han nå deltar i forsøkene på å hindre overgangen fra Plaza til ISS.
Ansatte frykter at de blir flyttet rundt på en rekke ulike arbeidsplasser.
- Det ender med «tilbud om å dytte traller og rullestoler på flyplassen på Gardermoen», sier ansatte til Parat-bladet.
Robin Johansson sier at han har fått god hjelp fra Parat, og at det ikke minst i møter med ISS har vært fint å ha med Parat-advokat.
- ISS kan være ganske aggressive på møter, og da er det bra å ha med advokat, sier Johansson.
Når denne artikkelen går i trykket er de første forhandlingsmøtene etter alt å dømme gjennomført.
Frokostopprydding
En lignende prosess som den housemennene har vært utsatt for gjennomføres i forbindelse med rydding til frokosten, der de som serverer er ansatt på hotellet, mens de som rydder jobber for ISS og dermed ikke kan hjelpe en gjest med en ekstra kopp kaffe.
Dette er ikke første gang det er opprør rundt flytting av ansatte fra hotellet til ISS.
Lignende misnøye som den Robin Johansson gir uttrykk for, kom frem i en Dagbladet-reportasje, der over 50 renholdere ved Radisson Blu Plaza Hotell og Radisson Blu Scandinavia, ble overført til ISS da selskapet tok over rengjøringen av rommene ved de to hotellene.
Etter at Arbeidstilsynet tok tak i saken, ble det rettet sterk kritikk mot ISS.
Tilsynets senior kommunikasjonsrådgiver, Per Olav Hernes, sier ISS-saken nå har endt i flere pålegg, med frist 30. November i år. Saken omfatter en rekke forhold som gjelder både arbeidstid og psykososiale spørsmål.
I søkelyset i flere år
Også i 2011 omtalte Dagbladet stor misnøye blant ansatte i ISS.
Robin Johansson sier at ISS rett etter den aktuelle virksomhetsoverføringen fra Radisson Blu Plaza var et faktum gjorde en test der en person på egenhånd rigget om en møtesal p�
Gå til medietAv åtte housemen, var det seks som til slutt skulle flyttes.
Overført - og kuttet
Etter at overføringen var et faktum, startet nedskjæringene. I følge ISS fordi hotellet plutselig bestilte mindre jobb.
På Parat-siden, hvor housemennene er organisert, ser man det som et planlagt kutt, og at hotellets plan er å bruke andre billigere alternativer.
Da housemennene var overdratt kom det ifølge ISS en bestilling fra hotellet som innbar et redusert behov for arbeidskraft. Parat-bladet får opplyst at behovet var redusert fra åtte til to housemen, noe de selv karakteriserer som alt for lite i forhold til jobben som skal gjøres.
Mot ansattes vilje
Slik forklarer en av house-mennene, Robin Andreas Johansson, hvorfor han har takket nei til å jobbe for ISS andre steder enn på Radisson Blu Plaza i Oslo sentrum, og hvorfor han nå deltar i forsøkene på å hindre overgangen fra Plaza til ISS.
Ansatte frykter at de blir flyttet rundt på en rekke ulike arbeidsplasser.
- Det ender med «tilbud om å dytte traller og rullestoler på flyplassen på Gardermoen», sier ansatte til Parat-bladet.
Robin Johansson sier at han har fått god hjelp fra Parat, og at det ikke minst i møter med ISS har vært fint å ha med Parat-advokat.
- ISS kan være ganske aggressive på møter, og da er det bra å ha med advokat, sier Johansson.
Når denne artikkelen går i trykket er de første forhandlingsmøtene etter alt å dømme gjennomført.
Frokostopprydding
En lignende prosess som den housemennene har vært utsatt for gjennomføres i forbindelse med rydding til frokosten, der de som serverer er ansatt på hotellet, mens de som rydder jobber for ISS og dermed ikke kan hjelpe en gjest med en ekstra kopp kaffe.
Dette er ikke første gang det er opprør rundt flytting av ansatte fra hotellet til ISS.
Lignende misnøye som den Robin Johansson gir uttrykk for, kom frem i en Dagbladet-reportasje, der over 50 renholdere ved Radisson Blu Plaza Hotell og Radisson Blu Scandinavia, ble overført til ISS da selskapet tok over rengjøringen av rommene ved de to hotellene.
Etter at Arbeidstilsynet tok tak i saken, ble det rettet sterk kritikk mot ISS.
Tilsynets senior kommunikasjonsrådgiver, Per Olav Hernes, sier ISS-saken nå har endt i flere pålegg, med frist 30. November i år. Saken omfatter en rekke forhold som gjelder både arbeidstid og psykososiale spørsmål.
I søkelyset i flere år
Også i 2011 omtalte Dagbladet stor misnøye blant ansatte i ISS.
Robin Johansson sier at ISS rett etter den aktuelle virksomhetsoverføringen fra Radisson Blu Plaza var et faktum gjorde en test der en person på egenhånd rigget om en møtesal p�